پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
معرفی کتاب «دیزاین»

معرفی کتاب «دیزاین»

دوشنبه 24 آذر 99

کتاب دیزاین به قلم جان هسکِت، نتیجه‌ی سال‌ها تحقیق و مطالعه‌ی این نویسنده و مدرس فقید بریتانیایی است که در سال ۲۰۰۵ میلادی به نگارش درآمده و انتشارات مشکی نیز آن را با ترجمه منظر محمدی منتشر کرده است.


همه کم و بیش با اصطلاح «دیزاین» آشنایی دارند اما همچنان مفهومی پر از ابهام است. نمودهای آن بسیار زیاد بوده اما با این حال مرزهای روشنی ندارد که بتوان به کمک آن‌ها تعریفش کرد. چیزهای زیادی از طریق آن تولید می‌شود که بیشتر مصنوعاتی ناپایدار بوده اما برخی نیز دارای ماندگاری زیادی هستند.


از ابتدایی‌ترین ویژگی‌های هر چیزی که توسط انسان ساخته یا اختراع می‌شود، مقوله دیزاین است که یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی انسان بوده و رد پای آن در هر جنبه‌ای از تمام کارهایی که مردم هر روزه انجام می‌دهند دیده می‌شود. تقریبا تمامی جنبه‌های محیط مادی را می‌شود با دیزاینی بهتر، به شکلی مؤثرتر بهبود بخشید. با توجه به نکات گفته شده، می‌توان به روشنی اهمیت بسیار زیاد دیزاین را مشاهده کرد. 


جان هسکِت می‌خواهد نشان دهد که دیزاین عضو جدایی ناپذیر از زندگی روزمره‌ی ماست و بدین شکل شیوه‌ی نگرش ما نسبت به دیزاین را تغییر دهد. از قاشقی که بوسیله‌ی آن غذا می‌خوریم و خودرویی که تا محل کار می‌رانیم گرفته تا تجهیزات پزشکی‌ای که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، همگی به دیزاین وابسته هستند.


دیزاین، «نیاز» و «خواسته» را با هم در قالب یک شیء کاربردی ترکیب کرده و می‌توان بازتاب هویت و اشتیاقات کاربر را از طریق فرم و تزئین آن مشاهده کرد.

این کتاب، راهنمای فشرده و مختصری برای دیزاین معاصر است که پا را از سبک و سلیقه فراتر گذاشته تا به فرهنگ‌های گوناگون و اشیای شخصی‌سازی‌شده نگاهی بیاندازد. هسکِت همچنین نشان می‌دهد که چگونه اشیای ساده‌ای مانند خلال دندان می‌تواند متناسب با رفتارهای فرهنگی خاص در کشورهای مختلف، دیزاین‌های متفاوتی داشته باشد.


در خلال بحث‌های کتاب، به بینش سحرآمیزی که کمپانی‌های بزرگ، مانند نوکیا، فورد و سونی در مسیر دیزاین دارند اشاره می‌شود. در آخر نیز نویسنده، چشم‌انداز مهیجی از آینده‌ی دیزاین و شیوه‌ای که می‌تواند تکنولوژی‌های جدید را انسانی‌تر کند به ما نشان می‌دهد.


کتاب دیزاین دارای ۱۰ فصل است که طی آن‌ها به بررسی تاریخی و مفهوم دیزاین می‌پردازد. عنوان این فصل‌ها به این شرح است: دیزاین چیست؟، تکامل تاریخی دیزاین، سودمندی و معنا، اشیاء، ارتباطات، محیط‌ها، هویت‌‌ها، سیستم‌ها و آینده.


جان هسکِت در ابتدای کتاب اینگونه می‌گوید: «یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های دنیای مدرن این است که در آن دیزاین تا حد زیادی تبدیل شده به چیزی پیش‌پاافتاده و بی‌اهمیت. برعکس، من می‌خواهم ادعا کنم که دیزاین، اگر مورد توجه جدی قرار گیرد و از آن بهره‌برداری مسئولانه شود، باید مبنایی تعیین‌کننده برای شکل‌دهی و ساخت زندگی انسان با هم‌ی جزئیاتش باشد، و این به نفع و صلاح همگان خواهد بود».


این عنوان برای فعالان و علاقه‌مندان به حوزه‌ی دیزاین، اثر مفیدی است که می‌تواند نگرش تازه‌ای در رابطه با این موضوع به شما بخشیده و معلومات شما را عمیق‌تر کند.