پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش روز چهارم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ VFX

گزارش روز چهارم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ VFX

دوشنبه 17 تیر 98

روز چهارم هفته هنرهای دیجیتال اینورس، دوشنبه 17 تیرماه در سینما آستارا برگزار شد. در ابتدای این روز که حول رشته VFX برگزار می‌شد، مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس، از روزهای گذشته این هفته و استقبال بالای مخاطبان گفت.


عمید رجبی؛ Making of Solo: a Star Wars Story

ارائه اول این روز برای عمید رجبی بود. او صحبت‌هایش را با تحسین جورج لوکاس به‌عنوان پایه‌گذار جلوه‌های بصری و سینمای دیجیتال آغاز کرد. پس از آن به توضیح درباره درباره مجموعه جنگ‌ستارگان پرداخت و درباره Rob Bredow مدیر شرکت ILM (از بزرگ‌ترین شرکت‌های جلوه‌های بصری و سازنده جلوه‌های بصری مجموعه جنگ ستارگان) صحبت کرد.

او سپس معروف‌ترین سکانس فیلم Solo: A Star Wars Story، سکانس Train Heist، را پخش کرد. به گفته سازندگان سخت‌ترین بخش ساخت این فیلم، همین سکانس بوده است. عمید رجبی درباره Photogrammetry کوهستان این سکانس که در اصل کوهستانی در ایتالیا است، توضیحاتی داد. همین‌طور درباره انفجار در این سکانس صحبت کرد. صحنه انفجار این سکانس به‌خاطر شکل خاصش، به‌شکل واقعی بازسازی شده است. سازندگان برای ساخت این صحنه، از مدل پرینت سه‌بعدی کوهستان استفاده کرده‌اند. آن‌ها با قراردادن این مدل در یک آکواریوم کوچک و شبیه‌سازی انفجار در زیر آب، از صحنه انفجار واقعی برای آتش و دود این صحنه استفاده کرده بودند.



علی صیفوری؛ Procedural and Generative Art

پس از او ارتباط با علی صیفوری به‌کمک اسکایپ برقرار شد. علی صیفوری صحبت‌هایش را با توضیح چیستی هنر Procedural یا روندگرا آغاز کرد. در این سیستم‌ها به‌جای ساخت دستی هر مرحله، یک روند تعریف می‌شود و بعد خود سیستم آن روند را برای هر مرحله تکرار می‌کند. به گفته او این سیستم‌ها به سرعت انجام پروژه‌ها کمک شایانی کرده‌اند و به‌خاطر تخریبی‌نبودن، حتی در پایان یک پروژه امکان تغییر در هر مرحله از آن وجود دارد.

او سپس از کاربردهای بسیار گسترده این سیستم‌ها گفت و اهمیت این سیستم‌ها در Machine Learning و Neural Network را شرح داد. او برای مثال به نرم‌افزار اسنپ‌چت و فیلترهای آن اشاره کرد و گفت که این فیلترها هم‌زمان به‌کمک سیستم‌های Procedural روی تصاویر زنده ساخته می‌شوند. او در انتها پس از پاسخ به سوالات شرکت‌کنندگان چند نمونه از طراحی‌های Procedural را به شرکت‌کنندگان نشان داد و درباره استفاده از این سیستم‌ها در ویدئوهای Deepfake توضیحاتی ارائه کرد.



سجاد ربیعی؛ ساختارهای Procedural، راهکارهای CGI

ارائه‌دهنده بعدی، سجاد ربیعی بود. او ابتدا دمویی از نمونه‌کارهایش را به شرکت‌کنندگان نشان داد. سپس درباره تفاوت‌های CG و CGI صحبت کرد. پس از آن یک Pipeline عمومی برای پروژه جلوه‌های ویژه در شرکت‌های بزرگ دنیا را نشان داد و با توضیح هربخش، تفاوت این Pipeline را برای یک پروژه Animation و Live Action Footage شرح داد. او سپس به معرفی و توضیح مهارت‌های مختلف در دانش VFX پرداخت؛ مهارت‌هایی همچون مدل‌سازی، بافت‌دهی به مدل، Rigging، CFX، Crowd System و FX.

سجاد ربیعی پس از آن سراغ نرم‌افزارهای مختلف VFX رفت و با آوردن مثال‌هایی به نقاط ضعف و قوت هرکدام از آن‌ها اشاره کرد. او سپس مزیت برنامه‌های Node-Based را برشمرد و به نحوه استفاده از سیستم‌های Procedural پرداخت. پس از آن با نشان‌دادن نمونه‌های مختلفی از کاربرد سیستم‌های Procedural، مزیت این سیستم‌ها را برشمرد. او برای مثال، با ساخت پر روی سطح یک دایره از طریق یک سیستم Procedural نشان داد که سرعت و سادگی این سیستم‌ها بسیار بیشتر از مدل‌سازی‌های معمول است. در انتها با انجام یک پروژه کوتاه در نرم‌افزار Houdini، به‌شکلی عملی شرکت‌کنندگان را با نحوه کار این سیستم‌ها آشنا کرد.



معین زراعتی؛ داستان پیکسل و علم رنگ

پس از او، معین زراعتی از طریق اسکایپ صحبت‌هایش را آغاز کرد. او گفت که این روزها علم به ما خیلی نزدیک شده است، برای مثال ما امروزه همه‌جا از استفاده‌های Deep Learning و Machine Learning می‌شنویم. او با این مقدمه از اهمیت یادگیری علوم گفت و سپس سراغ علم رنگ رفت. معین زراعتی درباره پیکسل توضیح داد و گفت تمام پردازشی که سیستم شما روی تصاویر انجام می‌دهد روی پیکسل‌ها است. سپس با شرح نحوه بینایی انسان، درباره عملکرد سنسورهای دوربین توضیح داد و به چگونگی بازنمایی تصاویر، به‌شکل دیجیتال پرداخت.

او سپس الگوریتم‌های مختلف Interpolation را توضیح داد و از مدل‌های Linear، Cubic و Bicubic نام برد. او در انتها کاربردهای گسترده این علم را در Computer Vision، Edge Detection و Face Detection توضیح داد و برای آشنایی بیشتر با این علم کتاب Vision and Art نوشته Margaret Livingstone را معرفی کرد. او در انتها هدفش از این صحبت‌ها را آشنایی شرکت‌کنندگان با کاربردهای گسترده این دانش در علوم دیگر دانست تا شرکت‌کنندگان بتوانند با استفاده از توانمندی‌هایشان به فیلدهای جدید و به‌روز این حوزه وارد شوند.




عمید رجبی؛ Multi Pass Rendering & Compositing with V-Ray Next and Nuke

عمید رجبی در ابتدا با معرفی مختصر نرم‌افزار Nuke، از نقش نرم‌افزارها در صنعت VFX و امکانات مختلف هرکدام از آن‌ها گفت. او سپس درباره ویژگی‌های فرمت‌های مختلف در رندرگیری صحبت کرد و درباره اهمیت فرمت exr و مزیت‌های آن توضیح داد و به Multi Pass Rendering پرداخت. او با توضیح Passهای مختلف در نرم‌افزار Nuke و کاربرد هرکدام از آن‌ها، از اهمیت ایجاد تغییرات به‌صورت Realtime گفت.

او سپس امکانات، مزایا و معایب Deep Data و Deep Compositing را شرح داد و از فیلم Rise of The Planet of The Apes به‌عنوان نمونه موفق این مورد نام برد. عمید رجبی بعد از آن درباره خطاهای معمول دوربین‌ها مثل Chromatic Aberration و اهمیت ایجاد آن‌ها در مرحله کامپوزیتینگ توضیح داد و چند نمونه را به‌شکلی عملی به شرکت‌کنندگان آموزش داد. او در انتها با دادن توضیحاتی درباره ویژگی‌های جدید نرم‌افزار Bifrost در Maya به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد.



جواد مطوری؛ مروری بر جلوهای بصری سینمای ایران

ارائه آخر این روز برای جواد مطوری بود. او در ابتدای صحبت‌هایش نگرش‌های متفاوت به جلوه‌های بصری را در سینمای ایران و جهان توضیح داد. به گفته او به‌خاطر صنعتی‌نبودن نگاه به سینما در ایران و نبود علاقه به استفاده از تکنیک‌های تازه، نیاز به جلوه‌های بصری در سینمای ایران با دنیا تفاوت دارد. سپس از آغاز تحول در سینمای ایران خبر داد و از تاثیر مثبت جلوه‌های بصری در راستای ارتقای کیفی فیلم‌ها گفت. به گفته او سینمای ایران کم‌کم به استانداردهای بین‌المللی نزدیک می‌شود و انتظار منتقدان و تماشاگران برای استفاده از جلوه‌های بصری باکیفیت، در حال بالارفتن است. او در انتها با نمایش بخش‌هایی از چند پروژه اخیرش، فیلم‌های سرخ‌پوست، Baahubali 2  و مسخره‌باز، درباره جلوه‌های بصری آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد.



در پایان برنامه، مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس به‌روی صحنه آمد و از مجموعه بشرا برای همراهی در برگزاری این رویداد و همچنین اسپانسرهای برنامه، مجموعه‌های سپیا و پیاده، قدردانی کرد.