پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
معرفی کتاب «طراحی کمپین تبلیغاتی (در راستای استراتژی بازاریابی)»

معرفی کتاب «طراحی کمپین تبلیغاتی (در راستای استراتژی بازاریابی)»

شنبه 24 آبان 99

کتاب «طراحی کمپین تبلیغاتی (در راستای استراتژی بازاریابی)» به قلم Jim Avery به نگارش درآمده و توسط انتشارات سیته و با ترجمه شاهین ترکمن و آتنا مقدم در ایران به چاپ رسیده است.

طراحی کمپین‌های تبلیغاتی شاید ساده به نظر برسد اما زمانی که به مرحله اجرا می‌رسیم، اغلب نمی‌دانیم باید از کجا شروع کرد و از چه مسیری به سمت هدف حرکت کرد. کمپین تبلیغاتی شامل یک سری فعالیت‌‌ تبلیغاتی چندجانبه است که هدف کلی آن نزدیک‌تر کردن ارتباط مالک کمپین با تعداد مخاطبان بیشتر است. برای آنکه یک کمپین تبلیغاتی موفق طراحی شود، نیاز است تا پیش از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص شده باشد، بعد از آن نوبت به تعیین مخاطب می‌رسد. سپس می‌بایست با یک برنامه‌ریزی صحیح و دقیق، پیام مناسب را در دوره‌ زمانی مناسب، با بودجه مناسب و برای مخاطب مناسب ارسال کرده تا به اهداف معین شده دست پیدا کنیم. گام آخر نیز ارزیابی است. اجرای کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی آن، معنایی ندارد.

این کتاب در حقیقت چارچوبی کلی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به کمک آن بتوانید فرآیند برنامه‌ریزی را به شکلی راحت‌تر و بهینه‌تر انجام دهید.


با استفاده از این چارچوب، هنگام نوشتن سند یا برنامه بازاریابی و ارائه آن، مسیر هموارتری خواهید داشت، زیرا زمانی که بدانید می‌خواهید چه بنویسید و سمت و سوی نوشته شما به کدام سمت است، نوشتن آسان‌تر خواهد بود.

در این کتاب اصول تبلیغات، کپی‌رایتینگ یا برنامه‌ریزی رسانه آموزش داده نمی‌شود و پیش‌نیاز مطالعه آن آشنایی مقدماتی با این مباحث است و مخاطب آن حرفه‌ای‌ها، کارآفرین‌ها و دانشجویان هستند.

کتاب سه بخش اصلی دارد: نکته‌‌های برنامه‌ریزی، سند برنامه‌ریزی بازاریابی و ارائه‌ی آن. هر بخش شامل چند فصل است که مطالب را قدم به قدم بیان کرده و مسیری روشن و قابل اجرا را برای مخاطب ترسیم می‌کند.

در بخش اول، نکات برنامه‌ریزی بیان می‌شود که به مباحثی چون: شناخت مخاطب هدف، روند کاری، سبک نگارش، ملاحظات کامپیوتری و چارچوب کلی پرداخته می‌شود.

در بخش بعدی به سراغ سند برنامه‌ریزی بازاریابی رفته و گام به ‌گام برای تدوین آن پیش می‌رویم. از تحلیل وضعیت آغاز کرده و بعد از آن به ترتیب به تحقیق، مشکلات و فرصت‌ها، اهداف بازاریابی، بودجه، استراتژی بازاریابی، ایده تبلیغاتی، رسانه تبلیغاتی، تبلیغات (BTL)، ارزیابی و بازاریابی آزمایشی می‌پردازیم.

در بخش سوم و آخر شیوه ارائه را بررسی کرده و به طور مختصر گام‌های بعدی توضیح داده می‌شوند.

در مجموع می‌توان گفت که این کتاب منبعی کامل برای کسانی است که قصد طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق را دارند اما با راه و چاه آن آشنا نیستند. این کتاب با گذر از مباحث پایه‌ای تبلیغات و بازاریابی، از اتلاف وقت خواننده جلوگیری کرده و در نهایت سادگی و شفافیت راه را برای او روشن می‌کند.

شما هم اگر علاقه‌مند هستید تا با توجه به استراتژی بازاریابی، کمپینی تبلیغاتی طراحی کنید، مطالعه این کتاب کاربردی و ارزنده را از دست ندهید.