آخرین اخبار
گزارش سومین روز هفته هنرهای دیجیتال اینورس
گزارش سومین روز هفته هنرهای دیجیتال اینورس
دوشنبه 24 اردیبهشت 97

برنامه یازدهم | Multi-pass Rendering and Compositing with Arnold and Nuke | عمید رجبی 

در این برنامه بصورت کلی به شرح مفاهیم پایه و اصولی رندر، کامپوزیت و معرفی پتانسیل‌های بالای نرم‌افزار Nuke پرداخته شد. عمید رجبی در ابتدای برنامه گفت: اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، ابتدا بدانید کجا ایستاده‌اید. مسیر خود را به خوبی بشناسید و سپس حرکت کنید. وی بر این موضوع تاکید داشت که برای شروع فهم رندرینگ ابتدا میبایست درک ریاضیاتی داشته باشیم تا بتوانیم به نتایج با کیفیتی برسیم. او در ادامه مشکل بزرگ صنعت VFX در ایران را مطرح کرد که یکی از آنها، عدم آگاهی برخی از فعالان از روند و مفاهیم تخصصی بود. وی در ادامه کمی از تاریخچه رندرینگ در جهان گفت و نور و شیدر را به حضار معرفی کرد. پس از آن به بررسی رندرر‌های گوناگون پرداخت و به ویژگی‌های منحصربفرد موتور رندر Arnold اشاره کرد.

 

در بخش دیگری از این برنامه دو دسته‌بندی شناخته‌شده رندرینگ Biosed و Unbiosed معرفی و تفاوت‌هایشان شرح داده شد. پس از آن نرم‌افزار Nuke با ارائه مثال‌های زیادی معرفی شد. عمید رجبی در بخش دیگری عنوان کرد: برای یادگیری یک موضوع بصورت تخصصی سه راه دارید: ۱- کتاب خواندن  که حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد. ۲- دوره آموزشی که به حداقل ۵ سال زمان نیاز دارد. ۳- پیوستن به یک مرکز آموزشی تخصصی و بررسی پیوسته کارهایتان با یک مدرس حرفه‌ای که از نظر من سریعترین راه است. هزینه مالی بسیار بالایی دارد، اما در قبال آن عامل مهمی را از دست نمی‌دهید؛ ارزشمندترین سرمایه خود که زمان است.

 

 

برنامه دوازدهم | گفت‌وگو با مازیار شریفیان از شرکت MPC نیویورک

در ابتدای این برنامه مازیار شریفیان خود را معرفی کرده و از پیشینه آشنایی خود با فیلم و هنرهای دیجیتال و چگونگی علاقمند‌ شدنش به جلوه‌های‌ ویژه گفت. وی افزود که فرصت‌های کوچکی در گذشته هستند که انتخاب‌های ما را شکل می‌دهند و جسارت پا‌گذاشتن در مسیر را به ما می‌دهند.

 

او در رابطه با هزینه تحصیلات در خارج از کشور گفت: هزینه تحصیلات در خارج از کشور بسیار بالاست. از فرصت طلایی خود در ایران استفاده کنید و اگر قصد خروج از کشور را دارید، پیش از خروج، تا می‌توانید یاد بگیرید. دانشگاه در اینجا مطالبی بسیار مناسبی برای آموزش‌دادن دارد، اما شما همیشه به اطلاعات جانبی و اضافه بر سازمان دیگری نیز نیاز دارید. بدست آوردن اینگونه اطلاعات در این فضا بسیار پر هزینه خواهد بود. وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای من از دانشگاه SCAD، پل ارتباطی این دانشگاه با Industry بود. شغل فعلی خودم را از طریق Job Fair و به پشتوانه این دانشگاه بدست آوردم. 

 

وی در انتهای برنامه عنوان کرد: به هیچ نرم‌افزاری وابسته نشوید. تمامیشان ممکن است روزی کنار بروند. تخصص خود را بر پایه اصول پایه و بدون وابستگی بدست آورید.

 

 

برنامه سیزدهم | Digital Storytelling | نیما دهقانی

در ابندای این برنامه نیما دهقانی از تحصیلات خود گفت و عنوان کرد که پس از دریافت مهندسی معماری از دانشگاه علم و صنعت به آمریکا رفته و در رشته Fine Art تحصیل کرده است. در بخش ابتدایی نمونه‌هایی از کارهای معماری وی نمایش داده شد و مفاهیم هریک شرح داده شد. پس از آن پروژه‌های شخصی وی از ابتدا تا به امروز به نمایش گذاشته شد و از کانسپت و دغدغه پشت هر یک از پروژه‌ها صحبت شد. نیما دهقانی در طی این ارائه مدیوم‌های گوناگون مورد مصرفش را معرفی کرد و گفت: دیگر هنرمند صرف بودن کافی نیست. هنرمند میبایست اطلاعاتی عمومی از شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌نویسی کامپیوتر و ابزار دیجیتال داشته باشد. هنرمند بینارشته‌ای میبایست هر لحظه دانش خود را به روز کند و اگر هدف تاثیر اجتماعی دارد، جامعه و ابزار ارتباط با جامعه را به خوبی شناخته و در اثرش دخیل کند. وی افزود: استفاده از تکنولوژی در اثر هنری صرفاً برای من تسهیل‌کننده انتقال پیام از مولف به مخاطب است. ابزار من باید درست و به جا انتخاب شود تا مخاطب را از فرم اشباع نکند.

وی در بخش دیگری عنوان کرد: از سوی دیگر، هیجان استفاده از تکنولوژی دیجیتال نباید مانع از پرداختن به محتوای اثر شود. در واقع باید گاه از سوژه به ابزار و گاه از ابزار به سوژه اثر را مرور کرد تا مغبون زرق و برق تکنولوژی نشویم و هدف را به حال خود وانگذاریم.