پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش کارگاه «عکاسی Fine Art، از ایده تا اجرا»

گزارش کارگاه «عکاسی Fine Art، از ایده تا اجرا»

یکشنبه 10 آذر 98

کارگاه «عکاسی Fine Art، از ایده تا اجرا» در روزهای پنج‌شنبه 30 آبان و جمعه 1 آذر با حضور پیمان نادری در مدرسه اینورس برگزار شد.



پیمان نادری پس از معرفی خود، سوابق کاری و تجربیات هنری‌اش در زمینه عکاسی Fine Art، بحث خود را درباره این حیطه آغاز کرد. او اهمیت ایده را در هنر عکاسی Fine Art بسیار مهم خواند. او گفت، یک موسیقی، یک نقاشی یا هر چیز دیگری می‌تواند منبع الهام برای شما باشد. او اهمیت اجرای ایده را از خود ایده‌پردازی مهمتر دانست و ادامه داد: «اگر از یک ایده الگوبرداری کنیم و آن را بهتر اجرا کنیم، هیچ مشکلی وجود ندارد. ایده‌ها را مدام می‌توان بهبود داد.»



او Fine Art را هنری از دید هنرمند خوانده و از هنرجویان خواست دید خود را از قاب دوربین به مخاطب نشان دهند. در ادامه او از هنرجویان کارگاه خواست دو ایده برای عکاسی ارائه دهند و روی آن ایده‌ها کار کنند و آن‌ها را پخته‌تر کنند. 


پیمان نادری لیستی از لنزهایی را که برای این نوع عکاسی مناسب می‌دانست به هنرجویان پیشنهاد داد و پس از آن تفاوت‌های لنزهای مختلف را برای آنان تشریح کرد. وی از آنان خواست همواره از لنزهای یک برند استفاده کنند تا رنگ عکس‌هایشان با هم هم‌خوانی داشته و مجموعه عکس‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.



در ادامه کارگاه نقش هر فرد، در تیم عکاسی بین‌المللی معرفی شد. و پس از آن تفاوت Art Director و Creative Director برای هنرجویان تشریح شد. در بخش بعدی کارگاه، چند عکس نمایش داده شده و ایده پشت این عکس‌ها برای هنرجویان تشریح شد. در مرحله بعدی درباره شرکت هرچه بهتر در مسابقات و جشنواره‌های عکاسی مختصر توضیحاتی برای هنرجویان ارائه شد. 



موضوع بعدی که در روز اول کارگاه مطرح شد، توضیحات نورپرداز، استایلیست، میکاپ‌آرتیست و ... درباره کار خود بود که در حین انجام کار به هنرجویان ارائه شد. پس از آماده شدن شرایط و چیدمان لازم، بخش عملی کارگاه آغاز شد. ابتدا پیمان نادری چند شات عکس‌برداری کرد و با هنرجویان درباره عکس‌های خود صحبت کرد. پس از آن هنرجویان با مشورت و راهنمایی‌های او درباره تکنیک‌های عکاسی، شروع به عکاسی کردند. در حین عکس‌برداری هنرجویان سوالات خود را از مدرس کارگاه پرسیده و به کسب مهارت پرداختند. روز اول کارگاه با گرفتن چند فریم توسط هر هنرجو به پایان خود رسید.



در ابتدای روز دوم کارگاه، نسخه‌های خام و ادیت شده چند عکس که در جشنواره‌های مختلف مقام کسب کرده بودند برای هنرجویان نمایش داده شد و تفاوت‌های آن‌ها برای هنرجویان تشریح شد. پیمان نادری به هنرجویان گفت، هدف روز دوم کارگاه این است که بتوانیم عکس را طوری ادیت کنیم که به نتایجی که می‌خواهیم برسیم.

او درباره نور، رنگ، Saturation و بُعد عکس‌ها برای هنرجویان توضیحاتی ارائه داد. 


بخش بعدی روز دوم، Retouch عکس با استفاده از نرم‌افزارهای Capture one و Photoshop بود. در جلسه دوم کارگاه به ازای هر هنرجو یک سیستم در نظر گرفته شده بود، تا آن‌ها بتوانند به خوبی در کار Retouch عکس مهارت کسب کنند.


در ابتدا، کار با Camera raw، نرم‌افزار Photoshop شروع شد. هنرجویان با کمک توضیحاتی که توسط مدرس داده شد کار ادیت عکس را آغاز کردند. او تفاوت‌های sRGB و Adobe RGB را برای هنرجویان توضیح داد و از آن‌ها خواست که کار را با Adobe RGB پیش ببرند. پس از آن، نیز توضیحاتی درباره Shadow، Highlight، Temperature، فوکوس عکس و ... ارائه شد. در ادامه نادری ابزارهای مختلف Retouch در این نرم‌افزار را توضیح داده و کار به صورت جدی‌تر آغاز شد.



در بخش بعدی کارگاه، سعی بر این بود که تفاوت خروجی در Capture one و Photoshop برای هنرجویان شفاف شود. بنابراین توضیحاتی برای کار در Capture one نیز به هنرجویان داده شد. پیمان نادری گفت: «تفاوت این دو نرم‌افزار در رنگ و Contrast است. بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هیچ‌کدام از این دو برتری چشمگیری نسبت به دیگری ندارند.


 ابزارهای مختلف این نرم‌افزار از جمله، Lens Correction، White Balance، Color Balance، Exposure و ... نیز برای هنرجویان توضیح داده شد.


در ادامه کار پیمان نادری، چند نرم‌افزار دیگر که در کار Retouching به او کمک کرده بود را به هنرجویان معرفی کرده و تکنیک‌های کار با آن‌ها را نیز برای هنرجویان تشریح کرد.



در بخش پایانی جلسه دوم کارگاه، مدرس در کنار هنرجویان قرار گرفت و به آنان کمک کرد تکنیک‌های آموزش داده شده را در کار Retouch خود به کار ببرند و به صورت تجربی آن‌ها را بیاموزند. هنرجویان هم در حین کار، سولات خود را از مدرس پرسیده و اشکالات خود را رفع کردند. در پایان در خصوص خروجی‌های به دست آمده بحث و گفت و گو شد.



هنرجویان کارگاه پس از 8 ساعت کار در این کارگاه، یک پروژه Fine Art عکاسی را از ایده‌پردازی، نورپردازی، Makeup، نوع نگرش در حین عکاسی، ثبت عکس، Edit عکس، Edit پوست و ... را به خوبی تجربه کرده و در عکاسی Fine Art مهارت کسب کردند.