پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
تاثیرات مخرب همه‌گیری کرونا بر تولیدکنندگان پوشاک

تاثیرات مخرب همه‌گیری کرونا بر تولیدکنندگان پوشاک

یکشنبه 13 مهر 99

کارخانه‌هایی که موفق به پشت سر گذاشتن عواقب سفارشات کنسل شده در همان ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا شدند، حال باید با چالش‌های دیگری کنار بیایند. از جمله این چالش‌ها افت قیمت‌ها و کاهش و یا حتی به صفر رسیدن سفارشات کالا است، که البته همه این موارد علاوه بر کارخانه‌ها، بر دستمزد و دیگر حقوق کارمندان نیز تأثیرات منفی دارد.


مدیران اجرایی صنعت مد سفارشات خود را به تأخیر انداخته‌اند و یا کنسل کرده‌اند و گفته‌اند این شرایط تا آخر سال و یا حتی تا سال آینده ممکن است ادامه داشته باشد.


در این شرایط شرکت‌های مختلف سعی دارند بودجه خود را با این وضعیت هماهنگ کنند. شرکت‌های تولیدکننده نیز از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا سفارشات خود را داشته‌اند، اما می‌گویند حجم سفارشات آن‌ها نسبت به فصل‌های گذشته خیلی کم‌تر است و برندها در تلاشند هزینه کمتری برای کالاها پرداخت کنند.


قبل از به وجود آمدن این شرایط کارخانه بنگلادشی به نام Denim Expert به علت بالا بودن حجم سفارشاتشان حتی برخی از آن‌ها را قبول نمی‌کردند. این کارخانه تصمیم داشت بر سیستم تولید انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کند و تغییراتی ایجاد کند که کارخانه‌اش اثر مخرب کمتری بر محیط زیست داشته باشد. Mostafiz Uddin صاحب Denim Expert هر سال برای عید فطر جشنی بزرگ برای کارمندانش می‌گرفت و آن‌ها را به خانه خود دعوت می‌کرد اما امسال نتوانست برای چنین جشنی هزینه کند و حتی عیدی کارمندانش را از حساب شخصی خود پرداخت کرد.


او می‌گوید: «حالا مهم‌ترین چیز برای من حفظ و حمایت از کارکنانم است.» و در ادامه اضافه می‌کند: «مسئولیت‌پذیری نسبت به حفظ محیط زیست همیشه از اولویت‌های Denim Expert بوده است، اما اگر نتوانم کارکنانم را حفظ کنم که همان انسان‌ها هستند، چه کسی دیگر می‌ماند که به زمین اهمیت دهد؟»


مارک آنر مدیر اجرایی مرکز حقوق کارمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوایا می‌گوید اگر بازار خرده‌فروشی همچنان ثابت بماند، فاصله‌ای که بین قدرت‌های بزرگ و برندها و تولیدکنندگان وجود دارد بیشتر می‌شود. خریداران به عنوان بخشی از همین بازار خرده‌فروشان به علت قدرت بالایی که به آن‌ها داده می‌شود می‌توانند تولیدکنندگان را کاملاً از بین ببرند.


به علت تمام این مشکلات و چالش‌های پیش آمده این صنعت نیازمند تغییرات ساختاری اساسی است. اگر بعد از گذشت این دوران همچنان تغییری در هزینه‌ها و قراردادها صورت نگرفته باشد، نشان خواهد داد که ما هیچ درسی نگرفته‌ایم.