پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
معرفی کتاب «جایگاه‌سازی (نبردی در ذهن)»

معرفی کتاب «جایگاه‌سازی (نبردی در ذهن)»

یکشنبه 8 فروردین 0

کتاب «جایگاه سازی ( نبردی در ذهن) » به تألیف آل ریس و جک تروت در سال ٢٠٠١ به چاپ رسید و سپس به قلم ترانه قطب ترجمه شد و در سال ۱۳۹۲ به همت انتشارات سیته در ایران به چاپ رسید.


در کتاب «جایگاه‌سازی (نبردی در ذهن)» این مسئله مورد بحث قرار می‌گیرد که طی سال‌های اخیر چگونه جایگاه‌سازی مفهوم و شیوه تبلیغات را متحول کرده است. برای ورود و جای‌گیری راحت در ذهن لازم است مخاطب احساس کند چیزی را برای بار اول تجربه می‌کند. دقت کنید همیشه اتفاقاتی که برای نخستین بار برایتان اتفاق می‌افتند را به خاطر دارید. برای مثال اولین باری که کوه‌نوردی کردید یا اولین سفری که رفتید یا اولین اسم خاصی که شنیدید. اما اگر برای ذهن یک شخص دومین و یا سومین و یا حتی صدمین باشید، دیگر فرقی نمی‌کند و دیگر برای تثبیت جایگاه دیر است. با این حال این کتاب در ٢٢ بخش مختلف به شما می‌‌آموزد که چگونه این مشکل را پشت سر بگذارید. در دنیای امروزی در تبلیغات با به‌کارگیری این علم به ذهن مخاطب نفوذ می‌کنند و جایگاهی مطمئن برای خود می‌سازند.


در کتاب راجع به مفهوم جایگاه‌سازی اینگونه نوشته شده است که جایگاه‌سازی با یک محصول آغاز می‌شود؛ یک کالا، نوعی خدمات، یک شرکت، یک آژانس و یا حتی یک فرد؛ حتی شاید خود شما. اما جایگاه‌سازی آن فعالیتی نیست که شما برای یک محصول انجام می‌دهید، بلکه مجموعه‌ فعالیت‌هایی است که شما با کار کردن روی ذهن مشتری احتمالی، آن محصول را در ذهن او جای می‌دهید. بنابراین اشتباه است که این مفهوم را استقرار محصول بنامیم. زیرا در این صورت گویی کاری برای محصول انجام داده‌ایم.

نباید تصور شود که فرآیند جایگاه‌سازی تغییری به وجود نمی‌آورد. زیرا به وجود می‌آورد، اما تغییراتی که در نام، قیمت و بسته‌بندی کالا رخ می‌دهد، درواقع با تغییر خود محصول بسیار متفاوت است. این تغییرات به طور عمده نقش تزیینی دارد که برای تأمین جایگاهی ارزشمند در ذهن مشتری از آن استفاده می‌شود. جایگاه‌سازی همچنین نخستین بخش از تفکری است که با مشکل شنیده شدن در جامعه ارتباط‌زده ما مقابله می‌کند.


مفهوم جایگاه‌سازی از سال ١٩٧٢ آغاز شده است، از زمانی که این دو نویسنده مجموعه مقالاتی را با عنوان عصر جایگاه‌سازی برای روزنامه تجاری عصر تبلیغات Advertising Age نوشتند و مجموعه سخنرانی‌هایی در کشورهای متعدد انجام دادند. 

جایگاه‌سازی در اصل حوزه تبلیغات در زمان حاضر را به کلی تغییر داده است. دیگر اشتباه است که در تبلیغات از کلمات جادویی و پررونق و صفت‌های برترین استفاده شود. در حال حاضر دیگر باید از صفت‌های برتر استفاده شود.

البته جایگاه‌سازی فقط برای تبلیغات نیست و هرکسی برای پیشروی در بازی زندگی می‌تواند از این مفاهیم استفاده کند و آن را از این دیدگاه ببیند که اگر شما این اصول را نمی‌دانید یا از آن استفاده نمی‌کنید، بی‌تردید رقیب‌های شما از این مفاهیم آگاهند و روزانه از آن استفاده می‌کنند.


در این مطلب سعی کردیم خلاصه‌ای کوتاه از کتاب «جایگاه‌سازی(نبردی در ذهن)» ارائه کنیم. اگر علاقه‌مندید بیشتر با این علم آشنا شوید، توصیه می‌کنیم کتاب را به صورت کامل مطالعه فرمایید.