پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش روز هفتم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ فشن

گزارش روز هفتم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ فشن

پنجشنبه 20 تیر 98

روز هفتم هفته هنرهای دیجیتال اینورس درباره حیطه فشن، روز پنجشنبه 20 تیرماه در سینما آستارا برگزار شد. در ابتدای این روز مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس به‌روی صحنه آمد و توضیحاتی درباره هدف مدرسه اینورس از برگزاری هفته هنرهای دیجیتال داد.


جعفر شریعت؛ کالکشن پاییز و زمستان Boris Bidjan Saberi 2019

اولین برنامه این روز برای جعفر شریعت بود. او صحبت‌هایش را با معرفی بوریس بیژن صابری آغاز کرد. بوریس بیژن صابری طراح فشن مردان در بارسلونا و متولد 1978 در آلمان است و به‌خاطر منابع گسترده‌ای که در طراحی لباس‌هایش استفاده می‌کند، معروف است. جعفر شریعت سپس ویدئویی پخش کرد از کت‌واک کالکشن پاییز و زمستان 2019 این طراح که شامل 22 استایل لباس (لوک/ Look) می‌شد. او در ادامه با نشان‌دادن نمونه‌هایی، ویژگی‌های مختلف این لوک‌ها را برشمرد و گفت: «این لوک‌ها بدون جنسیت و انسان‌گرایانه، فارغ از زمان، نزدیک به آثار هنری، ساده، دارای شخصیت‌هایی جداگانه و کاربردی هستند.»

پس از آن جعفر شریعت از معماری بروتالیسم، بیماری achromatopsia، و لباس معدن‌کاران به‌عنوان سه منبع الهام در طراحی این کالکشن نام برد و مودبرد آن را نشان داد. سپس نحوه استفاده طراحان از شکل، رنگ و سیلوئت برای طراحی کالکشن نهایی را توضیح داد. به گفته او معمولاً طراحان بعد از کشیدن سیلوئت، به طراحی آزاد با دست می‌پردازند و این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از آن به توضیح ساخت یک مودبرد پرداخت و تفاوت‌های کپسول کالکشن و کالکشن را شرح داد. در ادامه با نشان‌دادن طراحی‌های نهایی یک کالکشن، به توضیح جزئیاتی پرداخت که طراح در این مرحله باید آن‌ها را در نظر بگیرد. در انتها با نشان‌دادن دوباره لوک‌های این کالکشن، به مرور نکات و جمع‌بندی صحبت‌هایش پرداخت.



بهادر ادب؛ از تولید تا فروش

پس از او بهادر ادب به‌روی صحنه آمد. او از هم‌بنیان‌گذاران آستین است و صحبت‌هایش را با چگونگی آغاز کار آستین شروع کرد. سپس از چالش‌هایی گفت که برای شروع کار داشته‌اند و از شکست‌هایی گفت که پیش از این کسب‌وکارهای مشابه خورده‌اند. او ادامه داد: «ما جلساتی بسیاری با آدم‌های فعال این حوزه گذاشتیم و بیشتر کسانی که با آن‌ها مشورت کردیم گفتند این کار را شروع نکنید. ما هم از آن جلسات آمدیم بیرون و کارمان را شروع کردیم.» او سپس گفت که در اروپا 32% خرید پوشاک به‌شکل آنلاین انجام می‌شود و این مقدار برای ترکیه و ایران به‌ترتیب 16 و 0.5 درصد است. او ادامه داد: «این وضعیت به ما نشان داد که جای پیشرفت بسیاری در این بازار هست.»

بهادر ادب سپس از برندینگ آستین گفت و درباره ارتباط با مشتریان و جایگاه برند توضیحاتی ارائه کرد. او در ادامه از چالش‌های پس از شروع کار گفت. به گفته او عادت خرید آنلاین ایرانی‌ها، بیشتر از طریق اینستاگرام و پرداختِ به‌شکل کارت‌به‌کارت است و این چالش اول آن‌ها بوده. او به‌عنوان دومین چالش از Limited Edition بودن عمده لباس‌های طراحان نام برد و گفت که این اتفاق برای یک فروشگاه آنلاین مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد. او توضیح داد که چگونه این چالش‌ها را تبدیل به وجه تمایزهایی کرده‌اند که به تثبیت جایگاه آنان در بازار کمک کرده است. در انتها با دادن توضیحاتی درباره برندینگ آستین، نکاتی را برشمرد که برای تثبیت درست یک برند در ذهن مخاطبان لازم است.




تارا پرورش؛ طراحی کالکشن براساس یک ایده خلاقانه

تارا پرورش ارائه‌دهنده بعدی این روز بود. او صحبت‌هایش را با دلیل انتخاب این موضوع برای ارائه‌اش آغاز کرد. به گفته او در ایران طراحی‌ها بیشتر بازاری‌پسند است و یکی از کمبودهای بازار را طراحی کالکشن‌های مفهومی دانست. او در ادامه از چگونگی خلق ایده گفت و ادامه داد: «هرچیزی در اطراف شما می‌تواند منجر به خلق ایده شود.» سپس با نشان‌دادن نمونه‌هایی از طراحان مطرح دنیا، درباره گسترش ایده اولیه در آیتم‌های کالکشن با حفظ چهارچوب کلی طراحی، توضیحاتی داد. او در ادامه توانایی ترکیب ترندهای هرساله با ایده اصلی کالکشن را از توانمندی‌های لازم برای هر طراح دانست.

تارا پرورش سپس نحوه طراحی مودبرد را توضیح داد و از آنالیز طراحی‌های برند، کانسپت کلی کالکشن، اجزای الهام‌بخش، بسط ایده و متریال تولید نام برد. به گفته او گاهی طراح از ابتدا پارچه و متریال را دارد و خود آن پارچه الهام‌بخش او برای تولید یک کالکشن است و در این حالت روند طراحی گاهی معکوس می‌شود. او سپس از اهمیت تولید نمونه و پس از آن تولید گسترده محصول صحبت کرد. در انتها پرزنت ایده در تبلیغات را مهم دانست و با نشان‌دادن نمونه‌هایی از برندهای مطرح توضیحاتی درباره هرکدام از آن‌ها داد. او سپس ویدئویی را از ارائه یک کالکشن برند Dior در مراکش نشان داد و از آن به‌عنوان نمونه‌ای عالی از هم‌سویی کانسپت کالکشن و نحوه پرزنت آن یاد کرد.




مهرآرا مولوی؛ فرایافت در مد

پس از او، مهرآرا مولوی به‌روی صحنه آمد. او صحبت‌هایش را با تعریف فرایافت آغاز کرد. فرایافت فرآیندی است که می‌تواند از دو منبع ضایعات و یا ترکیبی از این دو ساخته شود. این دو منبع Pre-consumer و Post-consumer هستند. به گفته او صنعت فشن دومین صنعت آلوده‌کننده کره زمین است و این اهمیت فرایافت را نشان می‌دهد. او سپس به تفاوت‌های بازیافت و فرایافت پرداخت و از قول یک معمار آلمانی گفت: «Recycling (بازیافت) همه چیز را تخریب می‌کند و ارزش آن را پایین می‌آورد، اما Upcycling (فرایافت) ارزش آن را بالاتر می‌برد و این آن چیزی است که نیاز ما را بهتر پاسخ می‌دهد.»

مهرآرا مولوی در ادامه ویدئویی را از یک کمپین معروف برای تغییر رفتار مردم در حوزه فشن نشان‌داد و از اهیمت این تغییر گفت. او سپس به معرفی برندهای فعال در حیطه فرایافت پرداخت و از برندهای Trmtab، Bottletop و Zero Waste Daniel نام برد. پس از آن درباره پروژه‌هایش در زمینه فرایافت با دانشگاه‌های UCL و HTW Berlin توضیحاتی داد و با پخش ویدئویی از کالکشن نهایی یکی از آن‌ها، توضیحاتی درخصوص هرکار ارائه کرد. او صحبت‌هایش را با این جمله به پایان برد: «فقط ‌به‌دنبال این نباشید که لباس‌هایی زیباتر طراحی کنید، بلکه به این هم فکر کنید که تولید هر لباسی که طراحی کرده‌اید، روی زمینی که در آن زندگی می‌کنید، تأثیر می‌گذارد.»




امیرحسین مهدی‌زاده؛ Deconstruction in Fashion

ارائه‌دهنده بعدی این روز امیرحسین مهدی‌زاده بود. به گفته او مهم‌ترین نکته در فشن، زیبایی است. او صحبتش را با این پرسش‌ها ادامه داد که: «چرا یک چیزی زیبا است؟ آیا زیبایی تغییر می‌کند؟» Deconstruction مفهومی است که زیبایی کلاسیک را ابتدا می‌فهمد، بعد آن را به چالش می‌کشد و آخر در پی بازتعریف آن است. به گفته او Deconstruction در دیگر هنرها از فشن بسیار جلوتر است اما در چند دهه اخیر طراحان مطرحی در این حوزه وارد شده‌اند. او سپس با نشان‌دادن یک کت مردانه کلاسیک، درباره زیبایی و پیچیدگی این طراحی توضیح داد. بعد از آن با بریدن دوخت‌های آن و بازکردنش، درباره زیبایی اجزای آن بحث کرد. امیرحسین مهدی‌زاده پس از آن با نشان‌دادن نمونه‌هایی مختلف، از طراحانی همچون Yohji Yamamoto، Martin Margiela،  Rei Kawakubo و Hussein Chalayan به‌عنوان پیشگان این حوزه نام برد.

او در ادامه به کار بر روی آن کت پرداخت و توضیح داد که می‌خواهد آن را از حالت یک کت مردانه در بیاورد و طرحی تازه به آن بدهد. او پس از چندی کار، توضیح داد که زیبایی یک کت در ساختار آن است و البته شکاندن آن ساختار یکی از زیباترین کارهایی است که می‌شود با آن کرد و ادامه داد: «کاری که طراحان Deconstruction انجام می‌دهند، به‌چالش‌کشیدن تمام آن چیزی است که ما از زیبایی در ذهن داریم.» او با کارِ دوباره روی کت و دوخت بخش‌هایی از آن، کت را به یک لباس زنانه تبدیل کرد. سپس درباره Deconstruction و برندهای فعال در این حوزه توضیح داد. به گفته او Deconstruction معانی مختلفی دارد و می‌توان از راه‌های مختلفی به آن رسید که یکی از آن راه‌ها فرایافت است. او در انتها با نشان‌دادن نمونه‌های مختلفی از طراحان مطرح این حیطه، درباره کار هرکدام از آن‌ها توضیحاتی داد و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد.



محمدحسن خالصی؛ دیزاین و اصالت در طراحی کفش

ارائه آخر این روز برای محمدحسن خالصی بود. او صحبت‌هایش را با تفکر دیزاین آغاز کرد. در ادامه جمله‌ای از استیو جابز نقل کرد: «دیزاین روح بنیادین آفرینش بشری است.» به گفته او دیزاینر شبیه خالق، باید از چرایی‌ها آگاه باشد. او اصالت یک دیزاینر را در پیداکردن پاسخی برای این چرایی‌ها دانست. سپس به اصالت یک دیزاین پرداخت و گفت که اصالت شامل زمان نمی‌شود و از تمایز قدمت و اصالت گفت. او با این مقدمه به موضوع دیزاین در کفش رسید. سپس از گیوه به‌عنوان یک دیزاین اصیل نام برد که پاسخی درست به نیازهای استفاده‌کنندگانش می‌داده است.

او سپس این پرسش را مطرح کرد که کفش برای چه ساخته شده است و اصلی‌ترین کاربرد یک کفش را راحتی دانست. پس از آن طراحی قالب درست را مهم‌ترین بخش در طراحی یک کفش دانست و از اهمیت شناخت پا و فشارهای وارده به آن، برای طراحی درست قالب صحبت کرد. او با نشان‌دادن تصاویری از پا به توضیح نحوه طراحی یک قالب استاندارد پرداخت و اهمیت طراحی باتوجه به شکل پای ایرانی را شرح داد. او صحبت‌هایش را با این جمله به پایان رساند: «اصالت نه به متریال خوب، نه به قدمت و نه به برند است. اصالت به اندیشیدن درست در موضوع، نگاهِ با آگاهی و پاسخ صحیح به نیاز بشر است.»



در انتهای این روز مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس به‌روی صحنه آمد و از همراهی مجموعه فرهنگی بشرا در برگزاری این رویداد و اسپانسرهای برنامه، دنت، سپیا و پیاده، تشکر کرد.