پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
کارگاه «سینما بیرون از سینما – فیلم (۲۰۱۷) Lady bird»

کارگاه «سینما بیرون از سینما – فیلم (۲۰۱۷) Lady bird»

شنبه 9 شهریور 98

کارگاه «سینما بیرون از سینما – فیلم (۲۰۱۷) Lady bird» روز پنج‌شنبه 7 شهریور، با یاسر هدایتی در مدرسه اینورس برگزار شد.



یاسر هدایتی این رویداد را با توضیحاتی در مورد فیلمنامه‌ این فیلم آغاز کرد. فیلمنامه‌ای که با نکته‌ سنجی و دقت خاصی نگارش شده و باعث شده جوایز و افتخارات بسیاری را کسب کند. این توضیحات باعث ایجاد شناخت بهتر و نگاه‌‌ هدفمند در تماشای فیلم شد. در ادامه با مطرح کردن پرسش‌‌هایی چون؛ من چیست، من کی هستم، آیا انسان باید خودش باشد یا آن چیزی که از او انتظار می‌‌رود و اختیار کجای شکل گیری من قرار می‌گیرد، مخاطبان را به چالش کشیده و ذهن‌ آنها را آماده‌ی تماشای فیلم می‌کند. پس از نمایش فیلم، مباحث با این پرسش آغاز شدند که؛ «فیلم در مورد چه موضوعی بود؟» شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سوال، جواب‌هایی چون رشد، بلوغ، عشق مادر به فرزند، من درونی و من واقعی را مطرح کردند. با مطرح شدن این جواب‌ها یاسر هدایتی توضیحات کوتاهی در مورد آنها داده و برای شروع بحث از تفاوت بین عشق و توجه شروع می‌کند. وی گفت: «عشق اختیاری نیست و منجر به ابراز علاقه و توجه می‌شود. از سوی دیگر توجه اختیاری بوده و یکی از راه‌‌های ابراز محبت است». پس از آن علت‌های شکل‌گیری من‌ یا خود واقعی را مطرح کرده و به تحلیل شخصیت اول فیلم، Lady bird می‌پردازد و روابط او با مادرش را بررسی می‌کند.



پس از آن با مشارکت شرکت‌کنندگان و بیان نگاه آنها در مورد من ، نحوه‌ی مواجه هر فرد مشخص شده و با شفاف شدن آن مسائلی جدید برای گفت‌وگو به‌وجود آمد. با مطرح شدن این مسائل مباحثی در مورد من شخصی و نوع مواجه با آن و تفاوت بین «من» فرد که تمایل دارد باشد یا هست و «من» که دیگران انتظار دارند او باشد صحبت کرده، و انواع عامل‌هایی که در شکل‌گیری «من» اثرگذار هستند را از منظر روانشناسی شرح می‌دهد. در ادامه چند منشا به وجود آمدن انتظارات بیرونی را بیان می‌کند که شامل قوانین اجتماعی، قوانین عرفی جامعه، خانواده و... می‌شود. 




در انتها یاسر هدایتی نظریه‌ی رشد اریکسون را توضیح داده و می‌گوید در سنین نوجوانی خودانگار‌ها (که شامل ادغام تصویر ذهنی فرد از خود و تصویر دیگران از او می‌شود) همراه با تصویر ذهنی فرد شکل می‌گیرد. تغییر این خودانگاره‌ها به صورت درونی امکان پذیر بوده و نیاز به آگاهی و شناخت نسبت به شکل‌گیری آنها دارد. در روابط نزدیک نیز، تلاش برای تغییر طرف مقابل حتی با رویکرد خیرخواهی، نامناسب بوده و می‌تواند اثر منفی داشته باشد، در حالی که این تغییر می‌تواند در طول زمان و با در نظر گرفتن تصویر ذهنی فرد و به شکل درونی رخ بدهد. برای شفافیت بیشتر این موضوعات به رفتارهای شخصیت اول فیلم، Lady bird در موقعیت‌های مختلف اشاره شد.



با توضیح این مباحث و مشارکت شرکت‌کنندگان درون‌مایه فیلم مشخص شده و افراد به شناخت بهتری از فیلم و موضوعاتی که محتوای اصلی فیلم بوده دست‌پیدا کردند.