پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش معارفه و ورکشاپ دوره «الگوسازی و دوخت پوشاک زنانه به روش مولاژ»

گزارش معارفه و ورکشاپ دوره «الگوسازی و دوخت پوشاک زنانه به روش مولاژ»

یکشنبه 22 اردیبهشت 98

معارفه و ورکشاپ دوره «الگوسازی و دوخت پوشاک زنانه به‌روش مولاژ» پنجشنبه 12 اردیبهشت با حضور ماندانا درخشانفر و نرگس ضیقمی -مدرسان دوره-، مدیر آموزش مدرسه فشن اینورس و علاقه‌مندان برگزار شد.


مدرسان در ابتدا به توضیح روش مولاژ و امکانات لازم برای آن پرداختند. سپس شروع به ساختن یک الگوی پایه روی مانکن و اجرای آن روی پارچه کردند و همزمان با کار بر روی مانکن در هر مرحله به‌صورت عملی روش مولاژ را شرح دادند.



ماندانا درخشانفر با برشمردن تفاوت‌های روش مولاژ و طراحی روی کاغذ، به مزیت‌های روش مولاژ اشاره کرد. وی افزود: «در روش مولاژ طراح لباس در مدلی سه‌بعدی به نتیجه و طرح نهایی می‌رسد. در تمام مراحل هم امکان ارزیابی و تغییر طرح اولیه وجود دارد. یک طراح و الگوساز ماهر در کنار الگوسازی سطحی روی کاغذ به‌روش مولاژ هم مسلط است و بسته به طرح مورد نیازش یکی از این دو روش یا ترکیبی از هر دو را استفاده می‌کند.» او به این نکته اشاره کرد که مهارت مولاژ مهارتی پیچیده و در عین حال جذاب است. علاوه بر این در بین طراحان لباس در دنیا به‌خاطر امکان ساخت طرح‌های خلاقانه جایگاه ویژه‌ای دارد. از همین رو یادگیری و کسب این مهارت برای تمام طراحان لباس ضروری است.


وی در ادامه یکی از نیازهای اصلی امروز در بازار لباس را خلاقیت برشمرد و افزود: «به‌کمک مولاژ طرح‌های پیچیده به‌سادگی الگوسازی می‌شوند. طرح‌هایی که طراحی‌شان روی کاغذ ممکن است ساعت‌ها زمان بگیرد و از نتیجه نهایی هم دور باشند. همین‌طور مولاژ امکان استفاده از متریال‌های مختلف در الگوسازی را به شما می‌دهد. این دو ویژگی در مولاژ به شما کمک می‌کنند تا طرح‌های خلاقانه‌تری تولید کنید.»



وی در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد که هنرجویان با شرکت در این دوره مهارت‌هایی در شناخت اندام و استایل مدل، طراحی لباس روی مانکن مطابق طرح اولیه و دوخت لباس کسب خواهند کرد. همچنین پس از اتمام دوره می‌توانند طرح لباس را از نظر سیلوئت طرح، میزان گشادی، برش‌ها و خطوط طرح و ... تجزیه و تحلیل کنند، ابزار کار و پارچه‌های مختلف را بشناسند و به‌درستی از آنها استفاده کنند. هنرجویان با استفاده از مباحث دوره و خلاقیت شخصی بهترین تفسیر از یک طرح و ایده اولیه برای لباس را خواهند داشت و می‌توانند آن را در کوتاه‌ترین زمان و بهترین شکل ممکن در الگویی متناسب و هماهنگ در استایل، حجم و خطوط ارائه کنند. علاوه بر این برش و دوخت برای نمونه اصلی را به بهترین شکل اجرا خواهند کرد.



مدرس دوره در انتهای ورکشاپ و در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان راجع به دیگر مزیت‌های طراحی به‌روش مولاژ گفت: «مولاژ زبان مشترکی برای همه است، چون ملموس است. هم طراح آن را می‌بیند، هم خیاط آن را به‌سادگی متوجه می‌شود و هم مشتری نتیجه تقریبا نهایی را همان ابتدای کار می‌بیند.»


ماندانا درخشانفر صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: «با مولاژ می‌توان در زمانی کمتر و با کیفیتی بهتر، طرحی مقرون‌به‌صرفه درست کرد و این قدم بزرگی برای طراحان لباس است. با این وجود اما مولاژ برای استفاده نیاز به یادگیری دارد و بدون یادگیری درست نمی‌توان از آن به‌خوبی استفاده کرد.»




لازم به ذکر است که مخاطبان این دوره طراحان، دانشجویان و علاقه‌مندانی هستند که با اصول الگوسازی، دوخت و تا حدودی روش مولر در الگوسازی سطحی آشنایی دارند.


در صورتی که مایل به ثبت‌نام در این دوره هستید، به صفحه اختصاصی دوره «الگوسازی و دوخت پوشاک زنانه به‌روش مولاژ» در وبسایت مدرسه اینورس مراجعه کنید.