پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش معارفه دوره «طراحی و ساخت کفش»

گزارش معارفه دوره «طراحی و ساخت کفش»

شنبه 14 اردیبهشت 98

معارفه دوره «طراحی و ساخت کفش» 5 اردیبهشت با حضور محمد حسن خالصی–مدرس دوره-، مدیر آموزش مدرسه فشن اینورس و علاقه‌مندان برگزار شد.

مدرس دوره توضیحات خود را با داستان ورود خود به این صنعت شروع کرد. محمد حسن خالصی –فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی- از سال 90 کار حرفه‌ای خود را در زمینه چرم شروع کرد. از سال 92 برای تجربه کامل فرایند طراحی و تولید کفش وارد کارگاه‌های سنتی این صنعت شد. او توانست در کنار آموخته‌های فنی و علمی خود، تجارب ارزشمند استادکاران سنتی این صنعت را فراگیرد و با فرایند طراحی و ساخت کفش بصورت تجربی آشنا شود. 


در ادامه مدرس دوره به بررسی وضعیت بازار این صنعت پرداخت و بیان کرد: با وجود تولیدات داخلی و واردات کفش، کماکان تقاضای 20 میلیون جفت کفش در بازار وجود دارد. این میزان از تقاضا، فضای مناسبی را برای افرادی که می‌خواهند به تازگی وارد این صنعت شوند ایجاد می‌کند. با وجود طراحان و تولید کنندگان مطرح این محصول در ایران، همچنان با کمبود نیروهایی روبرو هستیم که اطلاعات دقیقی از فرایند طراحی و تولید کفش داشته باشند. این ضعف بیشتر از هر حوزه‌ای در شناخت اساسی ترین جزء کفش، یعنی قالب، خود را نشان می‌دهد. به گفته مدرس دوره، تولید کنندگان کفش در ایران اغلب از قالب‌هایی استفاده می‌کنند که چندین سال قبل در بازارهای اروپایی طراحی و تولید شده است.


محمد حس خالصی –که سابقه همکاری با برند آرتمن را در کارنامه خود دارد- بنا بر توضیحات داده شده، هدف دوره را آموزش هنرجویانی اعلام کرد که با سپری کردن این دوره ضعف بازار را بر طرف کنند و بتوانند با دانش عملی و فنی فراگرفته شده کارگاه خود را راه اندازی کرده یا به عنوان طراح تخصصی کفش با برندهای معتبر همکاری کنند. 


برای رسیدن به این هدف، نقشه راهی وجود دارد که مدرس دوره در ادامه به توضیح آن پرداخت. هنرجویان دوره «طراحی و ساخت کفش» در ابتدا بصورت کامل با اجزاء کفش آشنا خواهند شد. در ادامه بدلیل اهمیت فراوان عضو پا در بدن و آشنایی با استانداردهای مراقبت از این عضو، هنرجویان با مباحث ارگونومی و آنتروپومتری این حوزه آشنا خواهند شد. در مرحله بعد هنرجویان با ابزار و روش‌های تولید کفش آشنا خواهند شد. هنرجویان در این بخش با فضای کارگاه‌های سنتی این صنعت و روش کار آنها نیز آشنا خواهند شد. هنرجویان این دوره در ادامه مسیر آموزش خود، با مبحث مواد و قالب آشنا خواهند شد. اصلی ترین متریال این دوره چرم است ولی در کنار آن متریال پارچه نیز بررسی خواهد شد. در این مرحله متریال چرم، انواع و نحوه تولید آن تشریح می شود. در این بخش بحث پایه ای قالب نیز مطرح می‌گردد. به گفته مدرس دوره تمام اجزای کفش و فرایند تولید آن بر اساس قالب خواهد بود و طراح و تولید کننده کفش باید شناخت گسترده‌ای در این زمینه داشته باشند. 


هنرجویان این دوره در مرحله بعدی به شناخت بازار و تحلیل آن خواهند پرداخت. متاسفانه اکثر برندهای ایرانی، Trends حال حاضر کفش را رصد می‌کنند و سپس به طراحی مدل Trend شده می‌پردازند. به گفته مدرس دوره، در این مرحله سعی در آشنا کردن هنرجویان با بازار این حوزه و تحلیل آن خواهیم کرد و انتظار می‌رود که هنرجو بتواند بر اساس دانش و تجربه کسب شده، بازار و سمت و سوی حرکت آن را از قبل پیش بینی کند.


 

محمد حسن خالصی همچنین به مباحثی از جمله بحث کانسپت و Sketching (طرح اولیه کفش) پرداخت و افزود: هنرجو با شناخت خود از بازار می‌تواند در این مرحله ایده خود را طراحی کند. در مرحله نمونه‌سازی نیز الگو طراحی شده بر روی قالب پیاده خواهد شد تا نهایتا به ماکت نهایی کفش برسیم. در آخرین مرحله نیز زیره چسبانی آموزش داده خواهد شد تا هنرجو بتواند بوسیله این مهارت به خروجی نهایی دوره، یعنی یک کفش استاندارد برسد. 


به گفته مدرس دوره، هنرجو در انتها پس از سپری کردن مسیر طراحی و تولید یک کفش باید بتواند تمامی اجزای آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد. همچنین بر اساس نتایج این بررسی بتواند امکان سنجی تولید و عرضه محصول در بازار را انجام دهد و هزینه تخمینی تولید و فروش آن را برآورد کند. 


مخاطبین این دوره، دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه‌ها، فارغ التحصیلان رشته‌های هنر، علاقه‌مندان به صنایع چرم و کفش، هنرجویان هنرستان‌ها و طراحان فعال در زمینه مد خواهند بود.


درصورتی که مایل به ثبت‌نام در این دوره هستید، به صفحه اختصاصی دوره «طراحی و ساخت کفش» در وبسایت مدرسه اینورس مراجعه فرمایید.