آخرین اخبار
گزارش معارفه و ورکشاپ رشته VFX
گزارش معارفه و ورکشاپ رشته VFX
دوشنبه 15 بهمن 97

معارفه و ورکشاپ رشته VFX مدرسه اینورس، روز پنجشنبه، 11 بهمن، در دو سالن سینما آستارا برگزار شد. عمید رجبی در ابتدای این برنامه 4 دلیل اصلی وجود‌داشتن و کارآمد‌بودن صنعتی با نام VFX را "واقعی بودن"، "سریع بودن"، "کم‌هزینه بودن" (در برخی از موقعیت‌ها و به نسبت بکارگیری بازیگر در تعداد بالا) و "ایجاد امکان پیش‌نمایش" (Pre-viz) عنوان کرد و پس از توضیح هریک از آنها، به اهمیت بالای Pre-viz در تخمین‌زدن بودجه و افزایش‌دادن دقت برنامه‌ریزی اجرا و فیلمبرداری فضا‌ها اشاره کرد. 

 

وی میزان اهمیت فیلم Star Wars در تاریخ سینما و بیشتر از آن، میزان اهمیت افراد سازنده آن در شکل‌گیری بسیاری از امکانات حال حاضر صنعت VFX را مورد توجه قرار داد و پس از آن استودیوهای نامدار و بزرگ فعال این صنعت نظیر ILM، Weta Digital، MPC، DNEG، Digital Domain و ... را معرفی کرد.

 

با توجه به تعداد بسیار زیاد نرم‌افزارهای مورد استفاده در این صنعت، عمید رجبی جدال میان افراد در رابطه با اینکه کدام نرم‌افزار بهتر است و کدام نرم‌افزار بدتر را عمل بیهوده‌ای دانست و گفت: بیشتر از هرچیز میبایست به چرایی الزام استفاده از یک نرم‌افزار و همچنین نیازها، رسالت و Pipeline یک شرکت توجه کنیم. در بسیاری از موقعیت‌ها، شرکت‌ها به علت محدود‌بودن بودجه، مجبور به استفاده از یک نرم‌افزار خاص می‌شوند و در برخی شرایط دیگر، نیازهای یک پروژه مشخص‌کننده نرم‌افزار مناسب خواهد بود. وی در ادامه به نقل از سجاد ربیعی، یکی از افراد ایرانی فعال در این صنعت اضافه کرد: "هوشمند باشید، اگر می‌خواهید با شرکت‌های بزرگ این صنعت کار کنید، مانند آنها کار کنید. نرم‌افزارها و روش‌هایی که آنها بکار می‌گیرند را استفاده کنید."

 

 

در ادامه عمید رجبی به معرفی نرم‌افزارهای تخصصی سه‌بعدی پرداخت و سپس اهمیت بسیار بالای دو نرم‌افزار Maya و Houdini اشاره کرد و گفت: "صنعت VFX بر روی دوش این دو نرم‌افزار سوار است. چه بخواهید و چه نخواهید، برای ورود به این صنعت راه فراری از این دو نرم‌افزار کلیدی نخواهید داشت. این را من نمی‌گویم، تقاضای این بازار بر این است."

 

همچنین پس از آن از نرم‌افزار MODO به عنوان یکی از قویترین ابزارهای Retopology در دنیا یاد کرد و گفت: "فعالیت MODO در زمینه Retopology به حدی جدی است که این نرم‌افزار در این موضوع منبع الهام‌گیری بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر همچون مایا است."

 

وی در ادامه نرم‌افزارهای تخصصی Sculpting مانند ZBrush و MUDBOX را معرفی و پس از شرح شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها، شرکت‌کنندگان را با نرم‌افزارهای تخصصی Texturing مانند Mari، Substance Painter، Substance Designer و Mega Scan Quixel آشنا کرد.

 

 

عمید رجبی با اشاره به تفاوت صنعت VFX با صنایع دیگر نظیر انیمیشن و ... افزود: "در این صنعت گاهی مجبورید نرم‌افزارهای تخصصی دیگر را نیز بشناسید. نه برای آنکه پس از آن، تخصص جدید را در رزومه خود ذکر کنید بلکه برای آنکه در پروسه انجام یک پروژه، به پیشروی کار سرعت ببخشید. نرم‌افزارهایی که به علت تعداد بالایشان، یادگیری را برای افراد سخت می‌کنند اما آشنایی‌داشتن با آنها، در یک پروژه جدی تیمی ضروری است."

 

در بخش دیگری نرم‌افزارهای تولید شده توسط شرکت‌های بزرگ VFX (In-house Softwares) معرفی و ویژگی‌های منحصربفردشان شرح داده شد. وی در ادامه افزود: "همانطور که می‌بینید، بسیاری از این نرم‌افزار‌ها، از دل کمپانی‌ها بیرون می‌آیند. بسیاری از آنها در دل همین شرکت‌ها بروزرسانی می‌شوند. این موضوع به اندازه‌ای جدی است که Supervisor‌های شرکت‌های مطرح VFX، از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای تجاری، توقعی مبنی بر اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید به نرم‌افزارهایی چون Maya یا 3DsMax ندارند. تمامی ویژگی‌های جدید مورد نیاز، از پیش در نرم‌افزارهای اختصاصی شرکت‌ها ارائه شده است. توقع آنها از این شرکت‌ها تنها Performance بالاتر و بکارگیری تکنولوژی‌های جدیدتر است.

 

وی در ادامه نرم‌افزارهای تخصصی Rendering مانند Renderman، Arnold، Mantra، V-Ray، Manuka و Hyperion را معرفی و از میان آنها Arnold را به عنوان Renderer انتخاب شده برای تدریس در رشته VFX مدرسه اینورس اعلام کرد و در رابطه با دلیل انتخاب آن گفت: این Renderer هم‌اکنون در Pipeline بسیاری از شرکت‌های بزرگ وجود داشته و در اغلب نرم‌افزارهای مورد استفاده این رشته بصورت پیشفرض قرار دارد.

 

 

پس از آن نرم‌افزارهای تخصصی Look Development مانند Katana، Clarisse و Clarisse Builder را که در کارهای Big Production‌ استفاده می‌شوند را معرفی و شرکت‌کنندگان را با نرم‌افزارهای تخصصی Tracking مانند 3D Equalizer، PFTrack، SYNTHEYES، BOUJOU و Match Mover آشنا کرد و در انتها نرم افزارهای تخصصی Compositing مانند Nuke، Flame و Resolve (Fusion) را مورد بررسی قرار داد.

 

وی در ادامه شرکت‌کنندگان را از تخصص‌ها، مهارت‌ها و سخت‌افزارهای ضرورری مورد استفاده شرکت‌های بزرگ مطلع کرد و پیش‌نیازهای Apply کردن برای موقعیت‌های شغلی این شرکت‌های بزرگ را مورد بررسی قرار داد.

 

 

 

وی همچنین بر اساس آمار ارائه‌شده از شرکت‌ها در رابطه با زمان‌بندی مراحل اصلی پروژه، دو گرایش اصلی این صنعت یعنی Digital Compositing و Effects را زمانبر‌ترین و مهمترین شاخه معرفی کرد و انتخاب یکی از این دو گرایش را به حاضرین توصیه کرد. دو گرایشی که به علت تشنه‌بودن صنعت به آن، امکان حضور دانشجو در بسیاری از شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

 

 

عمید رجبی در انتهای این رویداد، رشته VFX مدرسه اینورس را متمرکز بر روی نرم‌افزارهای Maya، Nuke و Arnold معرفی کرده و گرایش اصلی رشته را پرورش نیرو برای تخصص Digital Compositing اعلام کرد. ثبت‌نام در این رشته پیش‌نیازی نداشته وحتی افرادی که هیچ پیش‌زمینه‌ای از مباحث ندارند، امکان پیوستن به رشته را خواهند داشت. ظرفیت این رشته 12 نفر درنظر گرفته شده است.

 

برای مشاهده ویدئو کامل این رویداد به IGTV صفحه مدرسه اینورس در اینستاگرام مراجعه نمایید.

 

این رشته هم‌اکنون در وضعیت ثبت‌نام قرار دارد. درصورتی که مایل به ثبت‌نام در این رشته هستید، به صفحه اختصاصی رشته VFX در وبسایت مدرسه اینورس مراجعه نمایید.