پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
تصمیم Apple برای کنار گذاشتن Intel

تصمیم Apple برای کنار گذاشتن Intel

دوشنبه 9 تیر 99

شرکت Apple پس از گذشت 15 سال از اولین جایگزینی IBM's PowerPC با Intel's x86، در اقدام جدید خود، اینتل را کنار می‌گذارد. این خبر به طور رسمی امسال در مراسم Worldwide Developers Conference (WWDC) اعلام شد. مدیران اپل اظهار داشتند که در یک برنامه پیشرفت دو ساله، به طور کامل از Apple silicon در ساختار محصولات خود استفاده خواهند کرد. در واقع این اقدام از مدت‌ها پیش شروع شده و در پایان امسال شاهد عرضه اولین مک با این ویژگی خواهیم بود.


یکی از دلایل این تصمیم‌گیری، تلاش اپل برای ایجاد یک ساختار مشترک در تمامی محصولات خود است. آیپد، آیفون و ساعت هوشمند این برند، همگی بر پایه سخت افزار ARM ساخته شده‌اند و به زودی مک نیز به آن‌ها خواهد پیوست. اما این تنها دلیل نیست. 

پیشرفت‌های اخیر اپل در ارتقا سخت افزارهای محصولات، نشان می‌دهد که ادعای تکیه بر خود کاملا منطقی و صحیح است. به عنوان نمونه می‌توان به بهبود 100 برابری پردازنده آیفون در یک دهه اخیر اشاره کرد. Johny Srouji معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل در کنفرانس WWDC گفت: "iPad Pro سریع‌تر از اکثر لپ تاپ‌های در دسترس است و این نشان می‌دهد که معماری پیشنهادی ما برای مک چگونه اجرایی می‌شود."



در حقیقت، هدف اصلی اپل برای اتکا به خود در سخت‌افزار، ایجاد تراشه‌هایی ارتقا‌یافته و سریعتر از اینتل در محصولات است .البته این اتفاق برای طرفداران اپل قابل پیش‌بینی بود چرا که اینتل در دستاوردهای سالانه خود عملکرد دلنشینی نداشته است. آن‌ها همچینین تست‌های اخیر از تولیدات اپل را دارای "پیشرفت‌های قابل توجه" در سخت افزار ARM، در مقایسه با اینتل و "به طور خاص در گرافیک" و برنامه‎های دارای هوش مصنوعی دانستند. 

اما این تصمیم‌گیری، پایان همکاری اپل و اینتل نیست؛ Cook اضافه کرد که همچنان تولیدات مبتنی بر اینتل را در دستور کار قرار دارد و "از این بابت بسیار هیجان‌زده" است. تولیدات جدید مک نیز همچنان از نسخه‌های مکینتاش مبتنی بر اینتل تا سال‌های آینده پشتیبانی خواهد کرد. اما باید صبر کرد تا نتیجه این رقابت بین اینتل و اپل را مشاهده کرد.


انتقادهای اپل از کارکرد اینتل در تولیدات اخیر، داستانی ریشه‌دار است. Cook در گفته‌های اخیر خود اظهار داشت که "در بخش تجارت، در سه ماه مارس با برخی محدودیت‌های پردازنده روبرو بودیم که منجر به کاهش درآمد 5 درصدی نسبت به سال گذشته شد." او در ادامه ابراز امیدواری کرد که نسل جدید مک از این مشکل عبور خواهد کرد. 


اینتل با از دست دادن اپل به عنوان مشتری زنده خواهد ماند و حتی ممکن است تا 2 سال آینده بیش‌تر از AMD رشد کند، اما این ایده‌آل نیست. اپل در اصل گفته است كه می‌تواند Macهای قدرتمندتری را بر مبنای سخت‌افزار ARM دلخواه خود نسبت به پردازنده‌های اینتل بسازد.

در این اقدام اپل، نام برندهای معتبر دیگر نیز دیده می‌شود که در حال همگام‌سازی برنامه‌های خود با ساختار جدید مک هستند. 

اپل برای اثبات این ابتکار عمل، کیت انتقال برنامه‌نویسان خود را که شامل یک A12Z A12Z Bionic SoC (مشابه با سخت‌افزار iPad Pro)، 16 گیگابایت رم و یک SSD 512 گیگابایتی که به نظر می‌رسد مانند یک شاسی برای Mac است، در دسترس قرار داده است. توسعه‌دهندگان همچنین به طیف وسیعی از ابزارهای نرم‌افزاری، مستندات، پشتیبانی و ورژن بتا نسخه بعدی macOS با نام Big Sur دسترسی دارند.