پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش کارگاه «طراحی محتوای اثربخش»

گزارش کارگاه «طراحی محتوای اثربخش»

یکشنبه 21 مهر 98

کارگاه «طراحی محتوای اثربخش» روزهای 11 و 18 مهرماه با حضور سجاد بهجتی در مدرسه اینورس برگزار شد.

 

سجاد بهجتی صحبت‌های خود را با معرفی خود و تجربیات کاری خود آغاز کرد.

تعریف درست از محتوای اثربخش اولین دستور کار این کارگاه بود؛ سجاد بهجتی در این‌باره گفت: "وقتی صحبت از محتوای اثربخش می‌شود، عموماً به این فکر می‌کنیم که چطور تیتر مناسبی بنویسیم و از چه کلماتی برای این تیتر بهره ببریم، اما نکته‌ای که در نگارش محتوای اثربخش اهمیت به مراتب بیش‌تری دارد، توجه به این است که اساساً از چه سخن بگوییم و از چه بنویسیم."

وی صحبت‌های خود را درباره انتقال درست محتوا این‌طور ادامه داد: "محتوای اثربخش، برای مخاطب مفهوم‌پردازی مشترک ایجاد کرده و به درک مشترک کمک می‌کند."



مبحث بعدی که سجاد بهجتی برای طراحی محتوای اثربخش مورد تاکید قرار داد، کاشت سوال ذهنی مناسب در ذهن مخاطب بود. پس از تعریف این مفهوم، وی از هنرجویان خواست تا با مشاهده تصاویر، هر آنچه که  به ذهنشان می‌رسد را یادداشت کنند؛ با استفاده از این چالش، تاثیر پیام‌های غیرکلامی بر مخاطب برای هنرجویان شفاف شد. 

پس از این صحبت‌ها از هنرجویان خواسته شد، تا جمله‌ای که در درون اسلاید نمایش داده شده را ادامه دهند. سجاد بهجتی پاسخ‌های هنرجویان به این تمرین را مرتبط با تصاویری که پیش از آن دیده‌اند دانسته و این رفتار ناخودآگاه را برآمده از Context خواند.  وی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص Context، محتوایی را پادشاه خواند که به خوبی مخاطب را در درون Context قرار دهد. 

در بخش بعدی، تفاوت الگوبرداری و کپی‌برداری از محتوا با نمایش چند مثال و درخواست پاسخ از هنرجویان به خوبی برای آنان تشریح شد. در ادامه از هنرجویان خواسته شد تنها از ظاهر محتوا الگوبرداری نکنند و به مفهوم توجه ویژه‌‍ای داشته باشند. 



تمرین بعدی که هنرجویان در آن مشارکت چشمگیر داشتند، تکنیک شباهت‌سازی بود. پس از درک عمیق از این تکنیک، از آنان خواسته شد، با انجام یک تمرین تسلط خود به این تکنیک را مورد آزمایش قرار دهند.

استفاده از تکنیک AIDA برای تولید محتوا وظیفه بعدی هنرجویان در کارگاه بود. پس از طی شدن زمان سه‌دقیقه‌ای در نظر گرفته شده برای تولید این محتوا، قرار شد هنرجویان سه دقیقه دیگر زمان داشته باشند تا مخاطب آن محتوا را تغییر داده و مجدداً اقدام به نوشتن نمایند. پس از بررسی محتواهای تولید شده، مدرس دوره تکنیک AIDCA را برای هنرجویان تشریح کرد.



یکی از مهم‌ترین مباحثی که در کارگاه «طراحی محتوای اثربخش» مطرح گردید توجه به Persona و مشکلات پیش‌روی Persona در حین تصمیم‌گیری بود. در این بخش از کارگاه، سجاد بهجتی با ارائه مثال‌هایی برای هنرجویان توضیح داد که Persona چه چیز هست و چه چیز نیست. وی سه مشکل اصلی بر سر راه مخاطب در تصمیم‌گیری را با عناوین Barriers، Pain points و Friction points به تفصیل توضیح داد.

ادامه این مبحث به شناخت Persona اختصاص یافت و چندین راه مکمل برای شناخت Persona پیشنهاد شد. مهم‌ترین آن‌ها، Deep interview، Observation، Focus group، Cultural probe و Day in the life بودند.
 ایجاد پروفایل شخصی و همین‌طور Affinity Diagram از جمله فنونی بود که در این بخش از کارگاه به صورت عملی به هنرجویان آموزش داده شد. همچنین توضیحاتی در خصوص Assumption Persona به مخاطبان داده شد و علاوه بر آن، تفاوت‌های میان Buyer Persona و User Persona برای مخاطبان برجسته گردید.



جلسه دوم کارگاه «طراحی محتوای اثربخش» سجاد بهجتی با آموزشِ مشارکتیِ تکنیکِ دسته‌بندیِ لغات به هنرجویان آغاز شد. پس از بررسی دایره لغات و توانایی به یاد آوردن لغات توسط هنرجویان، دو تکنیک افزایش لغات و بازگشت به لغات به آنان معرفی شد.


در ادامه کارگاه، متن خبری به هنرجویان داده شد و از آنان خواسته شد تا در فرصت سه دقیقه‌ای برای آن خبر تیترنویسی کنند. پس از خواندن تیترها، مشکلات موجود در آن‌ها با کمک مدرس برطرف شد.

بحث بعدی که در جلسه دوم مورد تمرکز قرار گرفت، Brand Voice، Brand Personality و Strategy Content بود. پس از تعریف این مفاهیم Media و Mood نیز توسط مدرس کارگاه تعریف شدند. همچنین تولید متن در انواع Mood مانند تحریک‌کننده، خنثی، انتزاعی، مشخص، رسمی، غیررسمی، دوستانه و ... توسط هنرجویان با کمک چند تمرین به خوبی فراگرفته شد.



مدرس کارگاه در ادامه توضیح داد: «برای تولید محتوای اثربخش باید اهداف مشخص باشند و در قدم بعدی برای هر هدف، محورهایی مشخص تعریف شده باشد.»

برای درک بهتر این توضیحات و به عنوان آخرین بخش کارگاه بهجتی به هنرجویان موضوعی داد و از آنان خواست در ابتدا اهداف و پس از آن محورهای تولید متن خود را مشخص کرده و با استفاده از آن محورها، به اهداف تعیین شده برسند. پاسخ به سوالات هنرجویان پایان‌بخشی فوق برنامه برای این کارگاه بود.



کارگاه «طراحی محتوای اثربخش» علاوه بر آشنا کردن هنرجویان با ویژگی‌های اصلی یک محتوای اثربخش با ارائه تکنیک‌هایی عملی مانند Design thinking، BAB، PAS، FAB،Information structure ، Five Whys، سوژه‌یابی، استفاده از کلمات دنبال‌دار و ... به آنان کمک کرد تا تولید محتوای اثربخش را به صورت تجربی لمس نمایند.