پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
Intel رقیبان خود را باGPU های نسل جدید به چالش می‌کشد

Intel رقیبان خود را باGPU های نسل جدید به چالش می‌کشد

چهارشنبه 28 آبان 99

با گذشت یک سال از گمانه‌زنی‌هایی که توانایی Intel را برای ساخت GPUهای گیمینگ قوی محک می‌زد، Intel از نسل جدید گرافیک‌های خود رونمایی کرد. در این GPU معرفی شده که با نام Intel Xe توسط Raja Koduri معرفی شد، شاهد نوع جدید از معماری بی‌نظیر تراشه‌های کم مصرف و با ظرفیت بالا در کنار یکدیگر و دارای قابلیت شتاب ردیابی اشعه در لحظه می‌باشیم. این گرافیک در نسخه‌های زیر ارائه می‌شود:


Xe-LP گرافیک کم مصرف قابل افزایش تا 96 EUs که با Intel Tiger Lake راه اندازی می‌شود. 

Xe-HP برای مصرف در یک دیتاسنتر طراحی شده و در 2021 عرضه خواهد شد.

Xe-HPG معماری جدید اینتل برای گرافیک‌های مخصوص بازی است. انتظار می‌رود تا دارای ساختار چندلایه باشد، قابلیت پشتیبانی از GDDR6 را دارد و در 2021 عرضه خواهد شد. 

Xe-HPC برای استفاده در سوپر٬٬کامپیوتر‌ها (مانند Aurora) طراحی شده و در 2021 عرضه خواهد شد.


اطلاعاتی که در حال حاضر از ساختار Xe-HPG در دست داریم، آن را دارای عملکرد بهتری از Xe-LP و در مقیاس کمی بزرگ‌تر از Xe-HP و تخمین بهینه‌سازی بهتری از Xe-HPC را دارد. با توجه با این توصیفات حدس زده می‌شود که ساختار Xe-HPG چند لایه است و بهم متصل می‌شوند.

همچنین Intel تایید کرده که ساختار Xe-HP بصورت چند هسته‌ای می‌باشد، پس می‌توان این تعریف را در ساختار Xe-HPG نیز تخمین زد. در مورد عملکرد این پردازنده در کاربری بازی همچنان حدس‌هایی مطرح است.


در حقیقت Intel به دنبال کاهش هزینه‌هاست؛ این روش کلی آن‌ها می‌باشد. در حالی که گرافیک‌های دیتاسنتر هزینه کمتری را برای مشتری دارد اما پردازنده  Xe-HPGحسابی آن‌ها را خجالت زده خواهد کرد. Intel برای اطمینان از حداقل هزینه‌ها، از Xe-HPG با حافظه GDDR6 استفاده می‌کند.


نکته‌ای که در این پردازنده‌های گرافیکی قابل توجه است، تلاش Intel برای دست‌یابی به شتاب ردیابی اشعه و تلفیق آن با پردازنده‌های نسل جدید می‌باشد. تا پیش از این تنها Nvidia's RTX 20 این قابلیت را در تراشه‌های سیلیکون خود به کار برده که در نسل بعدی پردازنده‌های خود با نام Nvidia Ampere (معرفی در تاریخ 1 سپتامبر) قدرت شتاب را ارتقا خواهد داد. همچنین AMD نیز در ساختار گرافیک‌های RDNA 2 خود، این قابلیت را استفاده خواهد کرد. با معرفی پردازنده‌ی مخصوص بازی اینتل در 2021، شاهد رقابت 3 جانبه‌ی این شرکت‌ها خواهیم بود. هر سه این شرکت‌ها از فناوری TSMC برای ساخت تراشه‌ها استفاده خواهند کرد.


Intel خبرهای زیادی را در ماه‌های پیش رو برای مخاطبان خود خواهد داشت. در ابتدا Intel Xe با فناوری Intel Tiger Lake در تاریخ 2 سپتامبر و با فناوری جدید 10 نانومتری SuperFin در قلب Willow Cove به بازار عرضه خواهد شد.