پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
معرفی کتاب «دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی»

معرفی کتاب «دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی»

چهارشنبه 16 مهر 99

کتاب «دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی» نوشته پیتر ال. فیلیپس یکی از کتاب‌هایی است که سال‌ها با استفاده از آن آثار موفقی در زمینه‌های تجاری تولید شده است. این کتاب در ایران توسط سلمان یافت آبادی ترجمه شده و توسط انتشارات نظر به چاپ رسیده است.


دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی، نزدیک به 30 سال تجربه نویسنده در این حیطه را به عنوان یک سند بالادستی آورده است. می‌توان گفت دیزاین بریف، جامع‌ترین مرجع در خصوص نحوه ایجاد سند تفهیم‌نامه طراحی تا امروز است. مخاطب هدف اصلی این کتاب طراحان هستند؛ از طراحان گرافیک گرفته تا طراحان صنعتی، معماران و هر طراح دیگری که برای کار خود سفارش کار می‌گیرد و باید با سفارش‌دهنده در ارتباط باشد. البته این کتاب مشخصاً برای سفارش‌گذاران و کارفرمایان هم بسیار مفید خواهد بود. این افراد می‌توانند با استفاده از آن سفارش‌ها را به بهترین شکل ممکن برای طراحان تعریف کنند.


در واقع دیزاین بریف با ارائه راهکارهایی انقلابی، کاری می‌کند که چالش میان سفارش‌گذاران و طراحان به حداقل برسد و طراحان و سفارش‌گذاران راضی بوده و به خوبی کار را به پیش ببرند. توصیه ما به طراحان حیطه‌های مختلف، هنرمندان و آژانس‌های تبلیغاتی مطالعه این کتاب است.


تمرکز کتاب دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی بر زیباییشناسی نیست بلکه این کتاب بر نتایج عملکردی و تطابق سفارش خواسته شده با خروجی نهایی تاکید دارد. این تفهیم‌نامه بیش‌تر وقتی به کار می‎آید که قصد داشته باشیم سفارش طراحی را برون‌سپاری کنیم، خواه به یک سازمان یا آژانس یا یک فرد. حال هرقدر که مقیاس پروژه بزرگ‌تر باشد اهمیت بریف بیش از پیش می‌شود. در واقع وظیفه بریف این است که کارفرما یا سفارش‌دهنده را با طراح یا گروه طراحی به دیدگاه و درکی مشترک برساند. وجود این سند، به تیم طراحی کمک می‌کند تا پروژه را مطابق با اهداف کارفرما و برند به پیش ببرد. همچنین این سند کمک می‌کند تا ارزیابی درستی از طرح در پایان کار انجام شود.


عبارت تفهیم‌نامه یا همان Brief معمولاً در کنار عبارت‌های مختلفی می‌آید و ترکیباتی چون، Design Brief (تفهیم‌نامه طراحی)، Creative Brief (تفهیم‌نامه خلاقانه)، Marketing Brief (تفهیم‌نامه بازاریابی)، Project Brief (تفهیم‌نامه  پروژه)، Innovation Brief (تفهیم‌نامه نوآوری)، Branding Brief (تفهیم‌نامه برندسازی) و ... را می‌سازد. در بعضی مواقع این اسناد می‌توانند بسیار طولانی و مفصل باشند.


کتاب دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی در 14 فصل به نگارش درآمده است: عنوان فصل اول "تفهیم نامه طراحی چیست؟" این فصل تعریف و دید کاملی از تفهیم‌نامه طراحی ارائه می‌دهد. فصل دوم با عنوان "مسئولیت تدوین تفهیم‌نامه با چه کسی است؟" به شناسایی مسئول ایجاد سند بریف می‎پردازد. فصل سوم بر "مفاد ضروری یک تفهیم‌نامه" تمرکز دارد. پس از آن و در فصل بعد، نحوه تصویب تفهیم‌نامه مطرح می‌شود. در فصل پنجم، در چهار بخش "استفاده از تفهیم‌نامه طراحی" را مود بحث قرار می‌دهیم. فصل ششم به "تحلیل فضای رقابت" می‌پردازد. فصل هفتم که با 11 بخش یکی از طولانی‌ترین بخش‌های کتاب است به "ایجاد اعتماد و اعتبار برای مقوله طراحی اختصاص دارد. عنوان فصل هشتم کتاب "استفاده از تفهیم‌نامه طراحی در فرآیند تصویب طرح نهایی" است که در آن اثر تفهیم‌نامه بر تصویب طرح نهایی مورد بحث قرار می‌گیرد. فصل نهم یک مدیر طراحی ایده‌آل و وظایفش را تعریف می‎کند. در فصل دهم با عنوان "اندازه‌گیری نتایج طراحی" نحوه نتیجه‌گیری و معیارسازی برای امتیازدهی به پروژه نهایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. فصل بعدی یک نمونه از تفهیم‌نامه طراحی را آورده و مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل دوازدهم به "پیشگیری و غلبه بر مشکلات" کار می‌پردازد. فصل سیزدهم در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی صحبت می‌کند و در نهایت فصل آخر با عنوان "درس‌هایی از خط مقدم و خاکریزها" کار را از خط مقدم به پیش می‌برد.


در این مطلب سعی کردیم خلاصه‌ای کوتاه از مباحث کتاب دیزاین بریف: تفهیم‌نامه طراحی را با هم مرور کنیم. اگر می‌خواهید این مباحث را به صورت کامل درک کنید، توصیه می‌کنیم کتاب را به صورت کامل مطالعه نمایید.