پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش روز دوم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ انیمیشن

گزارش روز دوم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ انیمیشن

شنبه 15 تیر 98

روز دوم هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ انیمیشن

روز دوم هفته هنرهای دیجیتال اینورس، شنبه 15 تیرماه در سینما آستارا برگزار شد. موضوع این روز انیمیشن بود. در ابتدای این رویداد مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس، هدف از برگزاری این رویداد را شرح داد و از تلاش‌های تیم اجرایی برای برگزاری رویداد امسال گفت.


کورش دالوند؛ شغل هنری از رویا تا واقعیت

پس از او کورش دالوند به‌روی صحنه آمد و صحبت‌هایش را با آمار شاغلان در کار هنری شروع کرد. به گفته او از حدود 10 هزار نفری که هرساله در دانشگاه‌ها به رشته‌های هنری وارد می‌شوند تنها 500 نفر جذب بازار کار می‌شوند. او با این توضیح از اهمیت شناخت چرخه تولید در انیمیشن گفت و خویش‌فرمایی و استخدام را به‌عنوان دو رویکرد برای کار در این حوزه برشمرد.

او سپس از چالش‌های کار خویش‌فرما گفت و با توضیح تفاوت‌های کار در یک استودیو تخصصی و یک شرکت تولید انیمیشن، توصیه‌هایی را برای تعامل بهتر با سرمایه‌گذار مطرح کرد. او صحبت‌هایش را با این جمله به پایان رساند: «اگر بنا است وارد بازار کار شوید، به بازارهای خیلی بزرگ فکر کنید. وقتی هدفتان بازارهای بین‌المللی باشد، بازار کوچکی مثل ایران هم جزء مشتری‌هایتان خواهد بود.»



امیرهوشنگ معین؛ انیمیشن کوتاه هنری

دومین ارائه این روز برای امیرهوشنگ معین بود. او صحبت‌هایش را با چگونگی یافتن ایده شروع کرد و در این راه تربیت حس و ذهن‌آگاهی را نکات مهمی دانست و ادامه داد: «برای انتخاب ایده مهم است که یک مشاور خوب داشته باشید. چون شما دائماً درگیر ایده‌های داخل ذهنتان هستید. باید یک نفر باشد که از بیرون به شما کمک کند.». امیرهوشنگ معین سپس با توضیح روند ساخت انیمیشن و تقسیم‌بندی مراحل کار، از اهمیت نگه‌داشتن تمرکز روی هر مرحله از کار گفت.

او سپس به اهمیت خلاقیت، اشتباه‌کردن و تجربه‌گرایی پرداخت و ادامه داد: «هیچ اشکالی ندارد که کار شما قدری خطای کارگردانی داشته باشد، اما خلاقانه باشد. پس خودتان را قضاوت نکنید و به خلاقیت خودتان اجازه بازی بدهید.» در انتها او از انواع جشنواره‌های بین‌المللی و اهمیت آشنایی با آن‌ها صحبت کرد و حضور در جشنواره‌ها را فرصتی برای ارتباط با سازنده‌های دیگر و منبعی برای گرفتن ایده و پیشرفت در کار دانست.



مریم کشکولی‌نیا؛ انیمیشن زیر دوربین

پس از او مریم کشکولی به‌روی صحنه آمد. او صحبت‌هایش را با لزوم استفاده از انیمیشن‌های زیر دوربین آغاز کرد و خروجی حرفه‌ای در کنار هزینه تولید بسیار کم را از مزیت‌های این نوع انیمیشن دانست. او سپس به دسته‌بندی تکنیک‌های مختلف انیمیشن براساس شیوه استفاده از ابزارها پرداخت و گفت: «انیمیشن زیر دوربین نوعی است که دقیقاً زیر دوربین کار می‌شود و ابزارهای کمی می‌خواهد؛ یک نرم‌افزار، دوربین، استند و میز نور.»

او سپس تکنیک‌های مختلف انیمیشن زیر دوربین را شرح داد و با نشان‌دادن چند نمونه انیمیشن Cutout، نقاشی روی شیشه، ماسه‌ای، Strata-cut و پشت‌صحنه‌های آن‌ها، به توضیح تکنیک‌های استفاده شده در هرکدام پرداخت. او در انتها یک نمونه کوتاه از انیمیشن Strata-cut را در حضور شرکت‌کنندگان ساخت.




عقیل حسینیان؛ نکات و ترفندهای استاپ موشن

ارائه بعد از استراحت، برای عقیل حسینیان بود. او توضیحاتش را با تکنیک‌های مختلف استاپ موشن آغاز کرد و بعد به نکات اساسی آن همچون نور مصنوعی، سه‌پایه محکم، دوربین و تنظیماتش اشاره کرد. سپس از اهمیت تجسم در استاپ موشن گفت و توضیح داد: «تجسم همان کاری است که در کودکی موقع بازی انجام می‌دادید. آن‌طوری که موقع ماشین‌بازی تمام محیط و حتی زاویه دوربین را تجسم می‌کردید، سرتان را روی فرش می‌گذاشتید و بعد ماشین را از کنار سرتان رد می‌کردید.»

به گفته او پس از تجسم، شما کشف می‌کنید که چه کاری باید انجام بدهید و مرحله آخر هم انجام آن کار است. او سپس به خطای چشم انسان اشاره کرد و از اهمیت تایمینگ درست برای اجرای روان Morphing گفت. پس از آن سراغ نرم‌افزار Dragonframe رفت و نکات اولیه‌ای برای کار با آن را آموزش داد. در نهایت با ساخت یک استاپ موشن و صداگذاری آن، شیوه Morphing صحیح اشیا را نشان داد.



فرزاد دالوند؛ انتخاب صحیح

پس از او فرزاد دالوند صحبت‌هایش را با ارائه آماری از بازار کار انیمیشن شروع کرد. به گفته او درآمد سالانه انیمیشن در آمریکا بیش از دو برابر درآمد سالانه نفتی ایران است. او در ادامه گفت: «اما نکته این است که شما نباید خودتان را با آمریکایی‌ها مقایسه کنید. تمام کسانی که در ایران کار انیمیشن می‌کنند 1500 تا 2000 نفرند که این تعداد از یک سوم کارمندان کمپانی والت دیزنی هم کمتر است. اما این تفاوت فقط مختص آمریکا است و کارهای ما می‌تواند با کار انیمیشن در هرجای دیگری از دنیا رقابت کند.»

او سپس برگ برنده بازار ایران را قیمت ارز خواند و گفت که تولید انیمیشن در ایران از نصف هزینه تولید در هند هم کمتر است و به همین خاطر سفارش‌های بین‌المللی دارند کم‌کم به‌سوی ایران سرازیر می‌شوند. او سپس داشتن علاقه، خلاقیت و صبر را لازمه ورود به این صنعت دانست. فرزاد دالوند صحبت‌هایش را این‌گونه به پایان رساند: «تلاشی که می‌کنید، یک جا جواب می‌دهد. این راه را نمی‌شود خلاصه کرد. باید مدام جلو بروید و منتظر فرصت باشید. این فرصت حتماً برایتان پیش می‌آید.»




امین حق‌شناس؛ انیماتور فریلنسر

امین حق‌شناس ارائه دهنده آخر این برنامه بود. او صحبت‌هایش را با معرفی مختصری از خودش آغاز کرد. سپس تعریفی از کار فریلنس و یک انیماتور ارائه داد. او در ادامه گفت: «سوال مهمی که باید از خودتان بپرسید این است که اصلاً چرا انیماتور هستم یا می‌خواهم بشوم. به‌نظر من مهم‌ترین نکته علاقه و تجربه‌گرایی است.» امین حق‌شناس سپس سراغ ویژگی‌های یک انیماتور فریلنس رفت و به اهمیت مطالعه شخصی پرداخت. به گفته او یک انیماتور فریلنس نباید منتظر سفارش‌دهنده باشد و باید مدام پروژه‌های شخصی تعریف کند.

او سپس ویژگی‌های یک پروژه شخصی را لذت‌بخش، چالش برانگیز و تجربه‌گرایانه خواند و گفت که لزوماً نباید دنبال رضایت بازار و دیگران بود. او سپس گفت: «این فکر را از خودتان دور کنید که چون چیزی را کسی انجام نداده، نمی‌شود انجامش داد. شما می‌توانید اولین نفر باشید. حتی اگر شما هم نتوانید آن کار را انجام دهید، مطمئن باشید تجربه‌اش برایتان دستاوردهای بسیاری خواهد داشت.»



در انتهای برنامه، مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس به‌روی صحنه آمد و از همراهی مجموعه بشرا و اسپانسرهای این برنامه، مجموعه‌های سپیا و پیاده، تشکر کرد.