پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
معرفی کتاب «طراحی حروف برای فونت فارسی»

معرفی کتاب «طراحی حروف برای فونت فارسی»

یکشنبه 29 فروردین 0

کمتر از یک دهه است که توجه طراحان حروف، سفارش‌دهنگان و مخاطبان به طور جدی به حروف فارسی جلب شده و توقع و انتظار آن‌ها برای داشتن تایپ‌فیسی متمایز و سالم، بالا رفته است. این امر اهمیت طراحی و تولید فونت فارسی را دو چندان کرده است. اما در بسیاری از مواقع، نتیجه مطلوب نبوده و بسیاری از تایپ‌فیس‌های طراحی شده دستخوش تکرار، شباهت‌ها یا ایرادهای طراحی و فنی بوده‌اند. هدف اصلی این کتاب با توجه به کمبود منابع مکتوب آموزشی مناسب در این زمینه، آشنا کردن هنرجویان با طراحی حروفی سالم با کم‌ترین شباهت و ایراد است. 


کتاب «طراحی حروف برای فونت فارسی» با نگاهی به پیشینه طراحی حروف فارسی در ایران، در مواردی تاریخی را بیان می‌کند که پیش‌تر در جایی آورده نشده و در بخش‌های اصلی نیز با بیان تعریف‌ها، روش‌ها، مراحل و اصول طراحی، سعی در ارائه راهکارهای صحیح برای طراحی حروفی سالم و استاندارد دارد. تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه این زمینه، به‌روز بودن آن است و نویسنده سعی کرده با استفاده از نیازهای روز مباحث خود را تشریح کند. 


در بخشی از این کتاب که به پیشینه حروف پرداخته می‌شود، نویسنده فارغ از تعصبات ملی و نژادی، سعی در بررسی بی‌طرفانه پیشینه طراحی حروف در ایران داشته و با ارائه تصاویر و نمونه‌های تاریخی متعدد اطلاعات جامعی از تاریخچه حروف در ایران را بیان می‌کند. 


در بخش‌های اصلی‌تر کتاب مراحل طراحی حروف و روش‌های آموزش طراحی حروف فارسی مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند؛ در تمام این مراحل نویسنده برای درک بهتر بحث توسط مدرسان و هنرجویان، موضوعات را به صورت شفاف و ساده همراه با مثال‌های تصویری بیان کرده است. مخاطبان این کتاب به طور خاص هنرجویان رشته گرافیک و ارتباط تصویری و به طور عام، سفارش‌دهندگان و تولیدکنندگان فونت‌های فارسی هستند. 


کتاب «طراحی حروف برای فونت فارسی» به قلم امید هامونی توسط انتشارات فاطمی، منتشر شده است.