پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
مخالفت عموم با فروش آثار ارزشمند موزه هنر بالتیمور

مخالفت عموم با فروش آثار ارزشمند موزه هنر بالتیمور

چهارشنبه 28 آبان 99

گروهی از امنای سابق، اهداکنندگان و حمایت‌کنندگان موزه هنر بالتیمور از دادستان کل ایالت و منشی ایالت مریلند درخواست کرده‌اند که با تصمیم موزه مبنی بر فروش آثار اندی وارهول، کلیفورد استیل و برایس ماردن مخالفت کنند و اجازه ندهند این آثار به فروش برسند. همچنین آن‌ها درخواست دارند که تحقیقاتی صورت بگیرد تا تضاد منافع این فروش مشخص شود.


موزه هنر بالتیمور قصد دارد با فروش سه اثر از این هنرمندان در حراج Sotheby ۶۵ میلیون دلار به بودجه خود بیافزاید. این موزه می‌خواهد این بودجه را صرف نگهداری و گسترش کالکشن‌ها، حقوق کارمندان و طرح افزایش تنوع و برابری جنسیتی و نژادی بکند. قرار است تابلو شام آخر اندی وارهول به صورت خصوصی به فروش برسد و تابلوهای ماردن و استیل به مزایده برسند.


به علت همه‌گیری ویروس کرونا و ناتوانی موزه‌ها در به دست آوردن بودجه کافی برای نگهداری از مجموعه‌ها، قوانین کلی موزه‌داری تغییر کرده و حال موزه‌داران اجازه دارند به صورت مستقیم برای آثار تصمیم بگیرند و برای جبران خسارت‌های مالی خود کارها را بفروشند.


پیش‌بینی شده است که کار استیل به قیمتی بین ١٢ تا ١۵ میلیون و کار ماردن بین ١٠ تا ١۵ میلیون در حراج Sothby فروخته شوند. حدس زده می‌شود که اثر اندی وارهول به قیمت ۴٠ میلیون دلار به فروش برسد، البته باید به خاطر داشت که همین کار در سال ٢٠١٧ از حراج Christie به قیمت حدودی ۶٠ میلیون دلار خریداری شد.


اثر شام آخر اندی وارهول یکی از تابلوهای مورد علاقه بازدیدکنندگان موزه بالتیمور است.در واقع این یکی از مهم‌ترین تابلوهای هنر معاصر این موزه است.

اثر 1975-G از استیل نیز تابلو بسیار مهمی‌است، چرا که وجود حرف G در نام این اثر خلاصه‌ای از کلمه Gift به معنای هدیه است که نشان می‌دهد خود استیل این اثر را به موزه اهدا کرده است. تابلوهای آبستره این هنرمند قیمت بسیار بالایی دارند و استیل به عنوان یک شخص مریلندی در ذهن داشته است که در این شهر کاری از او موجود باشد. اگر موزه بالتیمور این تابلو را از دست دهد ممکن است دیگر نتواند کاری از استیل را دوباره خریداری کند.

اثر 3 از ماردن تنها تابلویی است که موزه بالتیمور از این هنرمند دارد و حتی فروش آن در حالی که خود هنرمند. هنوز زنده است ممکن است بر روی قیمت اصلی کارهای ماردن تأثیر منفی بگذارد و از قیمت آثار این هنرمند کاسته شود که این برخلاف دستورالعمل کلی موزه بالتیمور در رابطه با حمایت از هنرمند و اثرات او است.


گروه مخالفان از دادستان کل ایالت و منشی ایالت مریلند درخواست کردند پیش از تاریخ 28 اکتبر که قرار است فروش این آثار نهایی شوند تحقیقات خود را انجام دهند و نگذارند بخش مهمی از میراث فرهنگی ایالت مریلند از دست برود.