پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش ورکشاپ نیم‌روز تبلیغات

گزارش ورکشاپ نیم‌روز تبلیغات

سه شنبه 14 اسفند 97

ورکشاپ نیم‌روز تبلیغات، روز پنجشنبه، 9 اسفند، در محل سینما آستارا برگزار شد.

 

در این برنامه 9 سخنران متخصص و فعال در صنعت تبلیغات حضور داشتند و توضیحات خود را در قالب صحبت‌های  20 دقیقه‌ای ارائه دادند. در ابتدای این برنامه، علیرضا اردوبادی، موسس مدرسه اینورس و ماکان مهرپویا، موسس مجموعه ایران‌ادز به روی صحنه حاضر شدند و در رابطه با برنامه‌ها و همکاری‌های بیشتر این دو مجموعه در سال آینده صحبت کردند. پس از آن از صفا صیرفی برای حضور بر روی صحنه و ارائه اولین سخنرانی برنامه دعوت شد.

 

 

سخنران اول این رویداد، صفا صیرفی، متخصص حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی رسانه، صحبت خود را با مشخص‌ساختن تفاوت میان دو عبارت "کسب و کار" و "کار و کسب" و همچنین دو عنوان "شاغل" و "حرفه‌ای" آغاز کرد و هدف خود را از این ارائه، آشناسازی حاضرین با Business Ethics، خصوصاً با تمرکز بر روابط میان "برندها" و "فعالان تبلیغات" عنوان کرد.

 

وی در ادامه تعریف اخلاق را مشخص ساخت و با جداکردن اخلاق از مباحث مرتبط با فضیلت، اخلاق را تحت عنوان "اخلاق کاربردی" مورد بحث قرار داد. پس از آن پیش‌بینی پذیری اخلاقی (Ethical Predictability) را تعریف کرد و علت همبستگی "نرخ اعتماد به سازمان" با "پیش‌بینی پذیری" را شرح داد.

 

صفا صیرفی در ادامه به اخلاق‌هایی غیرحرفه‌ای از سوی "مسئولین اجرایی تبلیغات" و "برندها" اشاره کرد.

 

وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود عنوان کرد: "رعایت اخلاق حرفه‌ای مزیتی رقابتی و استراتژیک در کار و کسب محسوب می‌شود. پایبندی به اخلاق پایه شکل‌گیری اعتماد؛ اعتماد، پایه شکل‌گیری اعتبار، و اعتبار با ارزش‌ترین سرمایه در کار و کسب است."

 

 

سخنران دوم این رویداد، مورات یاووز، متخصص حوزه ارتباطات و بازاریابی، بحث خود را با موضوع تبلیغات دیجیتال آغاز کرد.

 

وی در ابتدا تبلیغات دیجیتال را معرفی کرد و تفاوت‌های اصلی آن با تبلیغات سنتی را مشخص ساخت. همچنین در ادامه سه دلیلی که برندها میبایست بر اساس آن بر روی تبلیغات دیجیتال متمرکز شوند را نام برد.

 

وی پس از صحبت درباره چیستی تبلیغات دیجیتال و دلیل اهمیت‌داشتن آن، در بخش پایانی صحبت‌های خود، در رابطه با استراتژی تبلیغات دیجیتال صحبت کرد. وی در این بخش چگونگی توسعه بنیان استراتژی تبلیغات دیجیتال، چگونگی شناخت وضعیت بازار و چگونگی هدف‌گذاری در این نوع تبلیغ را شرح داد.

 

 

سخنران سوم این رویداد، پژمان فخاریان، پژوهشگر تاریخ تبلیغات، صحبت خود را با معرفی‌کردن فرهاد هرمزی، نخستین و مهمترین تبلیغاتچی تاریخ تبلیغات ایران آغاز کرد.

 

پژمان فخاریان در ابتدای سخنرانی خود، به علت متمایز بودن آژانس تبلیغاتی فاکوپا، تاسیس‌شده توسط فرهاد هرمزی اشاره کرد و از تلاش فرهاد برای استفاده از قدرت رسانه و تبلیغات در جهت اهداف انسان‌دوستانه گفت.

 

وی پس از مطرح‌کردن اعتقاد فرهاد هرمزی در تبلیغات، اولین کمپین تبلیغاتی ایران برای نام تجاری شاه‌پسند را معرفی کرد و اهمیت تکنیک جایزه‌‌دادن در تبلیغات آن زمان در جهت فروش بیشتر را مشخص کرد. پژمان فخاریان از اولین‌های تبلیغات ایران به همت فرهاد هرمزی مانند اولین تیزینگ‌ها و اولین استفاده از تکنیک موج‌سواری گفت و به اقدامات فرهاد هرمزی در نیویورک اشاره کرد.

 

در انتهای این سخنرانی، کتاب فرهاد هرمزی را معرفی کرد و توضیح داد که این فرد مهم در تاریخ تبلیغات، چگونه خودش را صرف خدمت به بشریت کرده است.

 

 

سخنران چهارم این رویداد، سام نفیسی، متخصص حوزه‌ ارتباطات بازاریابی و ارتباطات استراتژیک، صحبت خود را با معرفی خود و ریشه‌اش در حرفه تبلیغات آغاز کرد.

 

سام نفیسی در این سخنرانی از تجربیات خود در پروژه جایگاه‌سازی برند پمینا، یکی از برندهای زیرمجموعه شرکت کاله صحبت کرد. وی از چالش‌های بریف گفت و برخی از جزئیات این پروژه را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشت.

 

وی در ادامه رفتار مشتری این برند، جایگاه محصولات این برند در دسته‌بندی محصولات، نکات مثبت و منفی محصول، استراتژی جایگاه‌سازی، بیانیه جایگاه برند، شعار برند و نتایج پروژه را نیز مورد بررسی قرار داد.

 

 

سخنران پنجم این رویداد، میترا شاهسوند، مدیر طراحی برند، صحبت خود را با مطرح کردن سوالی با مضمون چگونه خلاق‌ماندن افراد خلاق در شرایط بحرانی آغاز کرد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: "در زندگی همه‌ ما لحظاتی وجود دارند که احساس می‌کنیم توان ادامه‌ مسیر را نداریم. اگر از خلاقیتمان برای امرار معاش استفاده می‌کنیم این لحظات سخت‌تر و طاقت‌فرساتر خواهند بود، چرا که در اوج افسردگی ملزم هستیم ایده‌های کارآمد و جذاب ارائه دهیم. برای آسان‌تر کردن مسیری که انتخاب کرده‌ایم، روش‌هایی وجود دارند که به ما کمک خواهند کرد. در تاریکی پنهان‌شدن چاره‌ کار نیست.

 

میترا شاهسوند در بخش دیگری از سخنرانی خود به شرکت‌کنندگان توصیه کرد که برای گذر از بحران واقعیت را بپذیرند. تمام زندگی پر از تغییر است و هیچ ‌چیزی ثابت نیست. در قدم بعدی حرف بزنند و همانطور که در برخی مواقع به افراد دیگر کمک می‌دهند، از دیگران کمک بخواهند. در مورد خودشان مطالعه کنند و از خودشان مراقبت کنند. وی در بخش پایانی سخنرانی خود افزود: "با انجام این کارها رنج شما به کار خلاق تبدیل خواهد شد."

 

 

سخنران ششم این رویداد، مسعود سعیدی، مشاور بازاریابی و برند، صحبت خود را با شرح برخی از واژگان از ترمینولوژی صنعت تبلیغات آغاز کرد.

مسعود سعیدی در ابتدای سخنرانی خود تبلیغات را در خدمت بازاریابی و فروش معرفی کرد و بر اساس یکی از تجربیات شخصی‌اش، از به تله شهرت و معروفیت افتادن فعالان صنعت تبلیغات و درک اشتباه از ماموریت اصلیشان صحبت کرد.

 

وی عنوان کرد: "چیزی که امروزه تمامی زیر مجموعه‌های بازاریابی را به هم وصل می‌کند، توانایی کار‌و‌کسب‌ها در نگارش قصه‌ای بدیع و پیاده‌سازی قصه‌ها در محصولات و خدماتشان است." مسعود سعیدی در ادامه به معایب عدم توجه به قصه در برند‌ها اشاره کرد و از سوار‌کردن تبلیغات بر روی برند و فواید آن گفت.

 

مسعود سعیدی در انتهای صحبت خود عنوان کرد: " هم اکنون از زمانی که مردم برای نیاز پول می‌دادند عبور کرده‌ایم و به دوره‌ای وارد شده‌ایم که در آن مردم برای جادو و قصه هزینه میکنند. اگر ما در صنعت تبلیغات قصه کار و کسب را نگوییم، مردم آن قصه را تعریف خواهند کرد. ممکن است قصه مردم با باورها و ارزش‌های کسب و کار کاملا متفاوت باشد. بنابراین، کار و کسب عهده‌دار روایت این قصه است."

 

 

سخنران هفتم این رویداد، رضا اسلام‌پناه، نویسنده متون تبلیغاتی و تجاری (Copywriter)، صحبت خود را با معرفی سمت Copywriter آغاز کرد.

 

رضا اسلام‌پناه در این معرفی شرح داد: "Copywriter فروشنده ‌است؛ نه شاعر، طنز‌نویس یا هرچیز دیگر! ما برای سرگرم‌کردن یا خوش‌آمدن مخاطب نمی‌نویسیم، ما با هدف قانع‌سازی و فروش می‌نویسیم."

 

وی با ذکر مثالی از یکی از پروژه‌های پیشین خود، مشکلات خارج‌شدن از مسیر Copywriting را خاطرنشان کرد و در ادامه به میزان توانایی انسان در به یاد‌آوردن آنچه که می‌بینند، می‌خوانند و یا می‌شنوند اشاره کرد. پس از آن در رابطه با تفاوت میزان انتقال پیام تصویر و متن را شرح داد و در تکمیل توضیحات خود عقیده خود را عنوان کرد: "به عقیده من، یک ایده و یا آگهی درست حتما از پایه میبایست با همکاری Art Director و Copywriter شکل بگیرد. این مورد در ایران بسیار کم اتفاق می‌افتد."

 

رضا اسلام‌پناه در انتها آگهی‌های تبلیغاتی شناخته شده ای را به نمایش گذشت که در هیچیک از آنها متنی دیده نمی‌شد اما در پروسه خلق آنها از تخصص Copywriting استفاده شده بود.

 

 

سخنران هشتم این رویداد، علیرضا اردوبادی، کارآفرین حوزه آموزش، صحبت خود را با اشاره به دو موضوع اثرگذاری و انتخاب آغاز کرد.

 

علیرضا اردوبادی از دیدگاه خود و بر اساس تجربه شخصی‌اش، به اهمیت آگاه‌بودن افراد در میلیون‌ها انتخاب روزانه‌شان اشاره کرد و گفت: "هرچقدر بتوانیم انتخاب‌های خود را آگاهانه‌تر انجام دهیم، احتمالا نتایج بهتری دست پیدا می‌کنیم." وی در ادامه افزود: "ما انسان‌ها اساسا هرجایی که بتوانیم کوچکترین اثری بر زندگی دیگران داشته باشیم، حال خوبی را تجربه خواهیم کرد. اگر مبنای پیشبرد کارها و انتخاب‌های خود را بر روی اثربخشی بر روی دیگران قرار دهیم، در نهایت فردی که حال بهتری را تجربه می‌کند، خودمان هستیم. این فرمولی است که من در زندگی خودم پیدا کرده‌ام و به آن بسیار معتقد هستم."

 

علیرضا اردوبادی در بخش دیگری با اشاره به اشتراکات میان افراد عنوان کرد: "اشتراک، زیربنای صمیمیت و اعتماد است. اگر در زندگی روزمره خود بتوانیم نقاط مشترک بیشتری را با افراد ایجاد کنیم، احتمالا افراد به ما بیشتر اعتماد می‌کنند و بیشتر دوست دارند که با ما صمیمی شوند."

 

 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: "مردم آنچه که شما انجام می‌دهید را نمی‌پذیرند. آنها دلیل کاری که انجام می‌دهید را می‌پذیرند. در نهایت کاری که انجام می‌دهید، نشان‌دهنده آن چیزیست که به آن باور دارید. وجود‌داشتن دلیل برای کارها و نمایش‌دادن باورهایتان موجب اعتماد‌کردن افراد به شما خواهد شد."

 

 

سخنران نهم این رویداد، شهرزاد اسفرجانی، مشاور خلاق ارتباطات و تبلیغات، صحبت خود را با موضوع بحران آغاز کرد.

 

شهرزاد اسفرجانی در ابتدا درباره مسیر عبورش از بحران‌ها که یکی از آنها خروج از آژانس تبلیغاتی تاسیس‌شده توسط خودش بود توضیح داد و افزود: "در طول راه یاد گرفتم، در طول راه دنیای دیجیتال را شناختم و پس از آن فهمیدم که مهمترین کاری که من انجام می‌دهم قصه‌گویی از برندهای ایرانی است. کاری که من در تمام این سالها عاشقش بودم."

 

وی در ادامه از تاثیر انقلاب چهارم صنعتی بر روی همه ابعاد زندگی افراد گفت و راهکارهایی را برای در امان ماندن از خطراتی چون حذف‌شدن برخی از کسب‌و‌کارها و مهارت‌ها در آینده ارائه کرد.

 

 

شهرزاد اسفرجانی در انتها از قفس فکری افراد گفت و در جمع‌بندی سخنرانی خود، توصیه‌هایی با مضمون کل‌نگری و جزءنگری همسو، دسترسی به منابع دست اول، درک درست از موقعیت‌ فعلی و آینده و تمامیت را به شرکت‌کنندگان ارائه کرد.

 

 

در انتهای این برنامه از مجموعه فرهنگی بشرا فیلم، بابت میزبانی رویداد و در اختیار قرار‌دادن سالن تشکر شد.