پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش روز اول هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ طراحی گرافیک

گزارش روز اول هفته هنرهای دیجیتال اینورس؛ طراحی گرافیک

جمعه 14 تیر 98

روز اول هفته هنرهای دیجیتال اینورس در روز جمعه 14 تیرماه با موضوع طراحی گرافیک برگزار شد. در ابتدای این رویداد مدیر برگزاری رویداد مدرسه اینورس، توضیحاتی درباره تفاوت‌های رویداد امسال با سال‌های گذشته داد و درباره کیفیت متفاوت برنامه امسال توضیحاتی ارائه کرد.




فرشید پارسی‌کیا؛ استخوان و فولاد

پس از او فرشید پارسی‌کیا به‌روی صحنه آمد و با مرور مسیر تحول چاپ، نشریات و آگهی در ایران، نمونه‌های از شاخص‌ترین کارها در دهه‌های مختلف تاریخ معاصر ایران را نشان داد. او از تفاوت نیازمندی و آگهی گفت و سیر تحول آگهی را از اولین آگهی چاپی تا شکل‌گیری نیازمندی‌های روزنامه همشهری در دهه هفتاد بررسی کرد. او سپس به شرایط انسان امروز پرداخت و از تأثیر شبکه‌های اجتماعی در این فضا گفت. فرشید پارسی‌کیا در انتها با نشان‌دادن ویدئویی از کمپین معروف «استخوان و فولاد» توضیحات خود را این‌طور به پایان رساند: «در دنیای امروز، برای اثرگذاری روی مخاطب نمی‌شود فقط به یک آگهی بسنده کرد، بلکه ما باید تمام حواس او را درگیر کنیم.»



هما دلورای؛ در مسیر دیزاین

پس از او هما دلورای صحبت‌هایش را با معرفی کوتاهی از خودش آغاز کرد. او سپس روند تولید دو نمونه از پروژه‌های اخیرش را شرح داد. پروژه اول طراحی پوستر برنامه‌ای بود برای مرکز Barbican. این برنامه با عنوان Poetry in Motion، با هدف بررسی نقش شعر و سنت قصه‌گویی در سینمای ایران برگزار می‌شد. هما دلورای سپس روندی را که برای دیزاین طی کرده بود، شرح داد. این روند به‌ترتیب شامل این موارد بود: تماشای فیلم‌ها، ایده‌پردازی و کانسپت کلی کار، توسعه ایده، اجرای ایده، ارائه نمونه اول، بازخورد و نهایی‌کردن.

پروژه دوم مربوط بود به فستیوال فیلم Leytonstone در لندن. او از علاقه مردم این محله به سینما گفت و برنامه‌های فستیوال را شرح داد. سپس درخواست سفارش‌دهنده را برای استفاده از رنگ‌بندی متنوع، پترن‌های کاشی‌کاری، صحنه‌های فیلم‌های هیچکاک و المان‌های مربوط به سینما را در کار بیان کرد. در انتها با نشان‌دادن پوسترهای نهایی و تغییراتی که پس از نظر سفارش‌دهنده ایجاد کرده بود، ارائه خود را به پایان رساند.




سودابه صالحی؛ تکنولوژی دیجیتال در گرافیک دیزاین تجربی (XGD)

سپس سودابه صالحی به روی صحنه آمد و صحبت‌های خودش را با تغییرات سریع تکنولوژی در تمامی رشته‌ها آغاز کرد. او به این نکته اشاره کرد که با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشاغل ناپدید شده‌اند و مشاغل دیگری درحال جایگزین‌شدن هستند و گرافیک دیزاین تجربی (XGD) را به‌عنوان یکی از شاخه‌های رو به گسترش دیزاین معرفی کرد. او سپس با توضیح اینکه گرافیک دیزاین تجربی در حقیقت طراحی تجربه برای کاربر است، حیطه‌های سنتی گرافیک دیزاین تجربی را مثل Wayfinding و Interpretive معرفی کرد.

او سپس مثال‌هایی از طراحی بیمارستان کودکان سیاتل آمریکا و موزه‌ای در اسکاتلند آورد تا نشان دهد، گرافیک دیزاین در طراحی تجربه برای مخاطبان و اثرگذاری روی آن‌ها اهمیت بالایی دارد. به گفته او باید برای طراحی تجربه‌ای اثرگذار، یک تیم از افراد مختلف کنار هم جمع شوند؛ از گرافیک دیزاینرها تا برنامه‌نویسان کامپیوتر و مهندسان. او در انتها با پاسخ به پرسش‌های شرکت‌کنندگان از اهمیت روحیه جستجوگری و کار تیمی گفت و به فضای بکر این حوزه در ایران اشاره کرد.




رضا بختیاری‌فرد؛ صفرتاصد طراحی «قلم واضح»

بعد از استراحت، رضا بختیاری‌فرد به‌روی صحنه آمد و بریف اولیه قلم قرآنی واضح را شرح داد. او ابتدا از ویژگی‌های گفت که برای طراحی یک قلم قرآنی لازم است، سپس نحوه رسیدن به آن ویژگی‌ها را شرح داد. از نظر او این قلم باید دارای این ویژگی‌ها می‌بود: مذهبی و رسمی، ایرانی‌پسند، ساده و واضح، خوانایی در صفحه نمایش. رضا بختیاری‌فرد سپس مراحل طراحی تا تولید این قلم را نشان داد و از چالش‌های فنی آن گفت، از اهمیت اعراب‌گذاری در فونت قرآنی تا تغییر فرم «لا» در حالت‌های مختلف و جایگذاری علائم خاصی همچون الف مقصوره. او در انتها با توضیح مراحل نهایی‌کردن فونت، تمام گلیف‌هایی را نشان داد که برای این فونت طراحی کرده بودند.



آرین اوهانیان؛ هنر حل مسئله

پس از او آرین اوهانیان صحبت‌های خودش را با توضیح هنر حل مسئله آغاز کرد. به‌زعم او اغلب هنرجویان دیزاین، مهارت‌های فراوانی را یاد می‌گیرند اما برای کار حرفه‌ای دچار مشکل می‌شوند و این مشکل در نداشتن هنر حل مسئله است. او سپس سه توانمندی لازم برای یک گرافیک دیزاینر را برشمرد؛ تصویرسازی، عکاسی و دیزاین. او با بررسی برندهای ارزشمند دنیا، به این نکته رسید که جایگاه دیزاین در آن شرکت‌ها هم‌رده بالاترین رتبه‌های مدیریتی است و از شرکت اپل و پپسی به‌عنوان نمونه یاد کرد.

او سپس از تفاوت‌های یک دیزاینر و هنرمند گفت و حیطه دیزاین و هنر را جدا از هم دانست. سپس به تفکر دیزاین پرداخت و فرآیند تفکر دیزاین با مدل مدرسه دیزاین استنفورد (Stanford d.school) را شرح داد. این فرآیند پنج گام دارد: همدلی با مخاطب، بازتعریف مسئله، ایده‌پردازی، نمونه‌سازی و آزمایش و بازخورد. او در انتها از اهمیت یادگیری زبان دیگر رشته‌ها برای کار در دنیای تجارت گفت.



شروین مشایخ؛ طراحی برای تغییر رفتار

در ارائه آخر روز طراحی گرافیک، شروین مشایخ صحبت‌های خودش را با خاطره‌ای شخصی از نحوه تصمیم‌گیری شروع کرد. او توضیح داد که انسان‌ها برعکس باور عموم، منطقی تصمیم نمی‌گیرند و از سپس سوگیری‌های شناختی یاد کرد. او سپس با آوردن مثال‌هایی نشان داد که چگونه می‌توان از این سوگیری‌ها برای طراحی یک تجربه اثرگذار روی مخاطب استفاده کرد و در این باره مثال‌هایی آورد؛ از طراحی story اینستاگرام وretweet  در توییتر تا آوردن گزینه‌های گران‌تر در منوی یک رستوران.

او برای آشنایی بیشتر با این حوزه، کتاب‌های Nudge و Misbehaving را پیشنهاد داد و صحبت‌های خودش را با این جمله به پایان رساند: «ما همیشه احساسی خرید می‌کنیم، احساسی تصمیم می‌گیریم و با منطق صرفاً آن را توجیه می‌کنیم.».





در انتهای برنامه، مسئول برگزاری رویداد مدرسه اینورس مجدد روی صحنه آمد و با قدردانی از مجموعه فرهنگی بشرا برای همراهی در برگزاری و اسپانسرهای رویداد، مجموعه پیاده و سپیا، این روز را به پایان رساند.