توضیحات دوره
نرمافزار Cinema 4D که به اختصار به آن C4D نیز گفته میشود، نرمافزاری برای طراحی و ساخت مدل، انیمیشن و گرافیک سهبعدی است. این نرمافزار مانند دیگر نرمافزارهای سهبعدی مانند 3Ds Max و Maya امکان ساخت مدل، متریالدهی، نورپردازی و پردازش سهبعدی را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
آنچه نرمافزار Cinema 4D را از نرمافزارهای 3Ds Max و Maya متمایز میکند، سادگی و راحتی استفاده از آن است. برخلاف این نرمافزارها، طراحی در Cinema 4D نیاز به طراحی زیر ساخت و ساخت Structure ندارد. همین موضوع باعث شده تا طراحان گرافیک، موشنگرافیستها و هنرمندان مخاطبان اصلی استفاده از این نرمافزار باشند.
یکی دیگر از امکانات منحصر بهفرد نرمافزار Cinema 4D قابلیت اتصال آن به نرمافزار Adobe After Effects است. این قابلیت به طراحان و موشنگرافیستها این امکان میدهد تا در زمان نیاز به استفاده از طراحیهای سهبعدی به راحتی از خروجیهای این نرمافزار در After Effects استفاده کنند. همچنین، نرمافزار C4D در شبیهسازی (یا همان Simulation) از رقبای دیگر خود به مراتب قدرتمندتر است و امکانات بسیاری را در اختیار طراحان قرار میدهد.
طی چند سال گذشته، دورههای Cinema 4D مدرسه اینورس، یکی از بهترین و درخشانترین دورههای آموزش طراحی سهبعدی بوده است. طی این سالها، هنرجویان زیادی توانستهاند با گذراندن دورهCinema 4D مدرسه اینورس به صورت حرفهای وارد بازار کار شوند که هر کدام از این عزیزان در رشته خود حرفهای زیادی برای گفتن دارند. برخی از نمونهکارهای این هنرجویان در انتهای همین صفحه آورده شده است.
دوره Cinema 4D مدرسه اینورس با نگاه عملی و تعاملی به این نرمافزار برنامهریزی شده است. در این دوره، نیمی از زمان به آموزش Cinema 4D به صورت تئوری اختصاص یافته و در نیمی دیگر، هنرجویان به شکلی عملی و با انجام کار بر روی پروژههای واقعی نحوه کار با این نرمافزار را فرا میگیرند. همچنین، اساتید مدرسه اینورس به هنرجویان کمک میکنند تا چشماندازی درست و واقعی از انتخابهای خود به دست آورند.
طرح درس دوره
مقدمهای بر نرمافزار Cinema 4D/ يادگيری رابط کاربری نرمافزار و درک كاركرد قسمتهای مختلف آن از جمله viewport, object manager, material manager و .../ يادگيری گردش در فضا و ابزارهای اوليه مانند move, rotation و scale/ يادگيری تمام آبجكتهای اوليه از جمله null, cube, cylinder, cone sphere, landscape, plane, disc, oil tank, capsule, tube, polygon, Pyramid, Platonic, Figure, Relief/ یادگیری پارامترهای زیرمجموعه آبجکتها مانندSegment, size, coordinate, slice, name, visible in editor and renderer, x-ray, fillet/ یادگیری قابلیتهای استفاده از کلید Ctrl در نرمافزار/ یادگیری ابزارهای vertex, edge, polygon/ یادگیری ابزارهای اولیه Selection/ یادگیری ابزار Axis/ یادگیری یک Pipeline کامل از یک پروژه/ یادگیری ابزارهای مدلینگ مانندCreate point, Bridge, Brush, Close Polygon Hole, Polygon pen, Dissolve, Iron, Knife, Magnet/ یادگیری ابزار سلکشن مانندLoop Selection, Ring Selection, Fill Selection, Phong break Selection, Invert, Hide Selected, Hide Unselected, Unhide All, Invert Visibility/ یادگیری ابزار Solo/ یادگیری Snap/ يادگيري مفهوم Nurbs و نحوه كاركرد آن/ یادگیری ابزار Spline مانند Pen, sketch, Spline Smooth, Arc tool/ یادگیری Generatorها مانندExtrude, loft, lathe, swipe, Bezier
مخاطبین این دوره
افرادی که قصد دارند در حوزه تبلیغات، تیتراژ، ویدیو آرت، موزیک ویدیو، طراحی گرافیک، موشنگرافیک و مدلسازی سهبعدی کار کنند، مخاطبان اصلی دوره Cinema 4D هستند. همچنین، از سایر مخاطبان این دوره میتوان به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاهها، فارغ التحصیلان رشتههای گرافیک، نقاشی و عکاسی، هنرجویان هنرستانها اشاره کرد.
اهداف دوره
- آشنایی کامل با نرمافزار Cinema 4D و مباحث مختلف آن
- آشنایی با صفر تا صد یک پروژه
- آمادگی برای ورود به بازار کار به صورت نیمه حرفهای
خروجی دوره
در دوره سینما 4 بعدی مدرسه اینورس تلاش میشود تا هنرجویان قابلیتهای مختلف نرمافزار را بیاموزند و دید جامع و کلی نسبت به این نرمافزار کسب کنند. با این حال تمرکز اصلی بر روی مباحث حرکتی و موشنگرافیک است. پس از پایان این دوره انتظار میرود تا هنرجویان به تنهایی یک Still Frame و یک Graphic Motion را به خوبی و با کیفیتی قابل قبول از ابتدا تا انتهای پروژه انجام دهند.
تیپ کلاس درسی
همانطور که در بالا اشاره کردیم دوره Cinema 4D مدرسه اینورس به شکلی برنامهریزی شده که نیمی از آن به شکل عملی و نیمی دیگر به شکل تئوری باشد. تمام مباحث پس از تدریس توسط استاد از هنرجویان پرسیده میشود تا مشکلات اولیه در همان ابتدا برطرف گردند. پس از هر جلسه، تمرینهایی برای هنرجویان تعیین میشود که در مرحله اول آنچه آموزش داده شده را پوشش میدهد و در مرحله دوم، باعث ایجاد خلاقیت در قسمت اجرا و ایدهپردازی هنرجویان میشود. در هر جلسه تمرینهای هفته قبل مرور میشود و درباره نکات مثبت و منفی تمرینها با هنرجو گفتوگو میشود. همچنین، با برگزاری کارگاه، از هنرجویان خواسته میشود که مباحث گفته شده در کلاس را به صورت عملی پیادهسازی کنند.
سهراب روشنایی