آخرین دوره‌ای که پیش از ساخت اولین فیلم‌تان باید ببینید!

مسترکلاس جرأت فیلم‌سازی

اساتید مسترکلاس

حقیقی کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه گوئلف به اتمام رسانده و کارگردان فیلم‌های شاخصی چون: کنعان، پذیرایی ساده، اژدها وارد می‌شود و خوک است. او برای فیلم پذیرایی ساده برنده جایزه نپتک جشنواره برلین شد و برای فیلم کنعان دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را گرفت.

نویسنده و کارگردان آثار تحسین شده‌ای مانند: بی‌پولی، بوتیک، آرایش غلیظ، رگ خواب و سریال وضعیت سفید است. او سابقه روزنامه‌نگاری در حوزه فیلم را نیز در کارنامه دارد. از جمله افتخارات نعمت الله می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین فیلم بیست و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر برای فیلم بوتیک و جایزه‌ی بهترین کارگردانی یازدهمین دوره‌ی جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای فیلم رگ خواب اشاره کرد.

مکری آموزش‌های اولیه فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوان کرمانشاه آموخت و با دریافت سه سیمرغ بلورین برای فیلم‌های کوتاه خود در این زمینه رکورددار است. فیلم تحسین شده او ( ماهی و گربه) موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره ونیز، لیسبون و فرایبورگ شد. مکری همچنین در پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو به‌عنوان یکی از پنج داور بخش اصلی به داوری آثار فیلم‌سازان پرداخت.

عیاری از جمله فیلم‌سازان مولفی است که تهیه‌کنندگی، نویسندگی، کارگردانی و تدوین بسیاری از فیلم‌هایش از جمله: بودن یا نبودن، بیدار شو آرزو، خانه پدری و کاناپه را خودش بر عهده داشته است و از این جهت نگاه جامعی به روند ایده تا اکران دارد. مخاطب عمومی جامعه، عیاری را با سریال‌های تلویزیونی گیرا و پر جزئیاتی مانند روزگار غریب و هزاران چشم به‌خاطر می آورد. با این حال عیاری افتخاراتی مانند پلنگ نقره‌ای از جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برای فیلم آبادانی‌ها و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر برای فیلم بیدار شو آرزو را در کارنامه دارد.

برای فیلم پرویز برنده جوایز متعدد بین‌المللی از جمله قرقاول طلایی جشنواره کرالا هند، جایزه ویژه هیئت داوران شصتمین دوره جشنواره فیلم سن‌سباستین، جایزه نتپک برای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیاتیکا رم شد. برزگر یکی از پرکارترین تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه نیز هست و در کنار فیلم‌سازی به عکاسی و طراحی گرافیک نیز می‌پردازد.

دستاورد جرات فیلم‌سازی

با راهبری نیما حسنی‌نسب

مسترکلاس «جرأت فیلم‌سازی» با الگوبرداری از مسترکلاس‌های سینمایی طراحی شده و یک تجربه عملی و تعاملی‌ در کنار اساتید برجسته صنعت سینمای ایران است. آموزش‌های این دوره، بر پایه مثال‌های واقعی از پروژه‌های سینمایی و چالش‌های مرتبط با آن‌ است تا شما را به درک عمیق‌تری از فرآیند فیلم‌سازی برساند. همچنین، در پایان دوره شما فرصتی استثنایی برای اجرای یک پروژه عملی دارید تا توسط کارگردان دوره مورد نقد قرار بگیرد. در نهایت شما امکان حضور در رویداد سالیانه «جرأت فیلم‌سازی» را خواهید داشت تا فیلم‌ شما مورد بررسی قرار گیرد. این فرصتی بی‌نظیر برای دریافت بازخورد و بهبود مهارت‌هایتان و همچنین ملاقات با افراد برجسته صنعت سینما خواهد بود.

سرفصل‌های دوره

مانی حقیقی
کارگردان، نویسنده، بازیگر و تهیه کننده
  • مقدمه و معرفی ده فرمان که چگونه در ایران فیلم بسازیم و دیوانه نشویم!
  • فرمان اول آزاد باش
  • فرمان دوم معطل نکن
  • فرمان سوم صاحب ابزار تولید باش
  • فرمان چهارم خودت رو شهید فیلم نکن
  • فرمان پنجم از آدم‌های درست کمک بگیر و به آدم‌های درست کمک کن
  • فرمان ششم جهانی باش
  • فرمان هفتم پدرت را بکُش
  • فرمان هشتم حرص بخور ولی فقط یک ساعت در روز
  • فرمان نهم با دشمنان مدارا
  • فرمان دهم بعد از خواندن بسوزان
حمید نعمت الله
نویسنده و کارگردان
  • مقدمه و معرفی
  • رابطه‌ی شورانگیز با هنر
  • لحظه‌ی تصمیم برای فیلمسازی
  • تجربه‌های سوپرهشت و سینمای جوان
  • تجربه‌ی ساخت اولین فیلم کوتاه و بلند؛ از "مکبر" تا "بوتیک"
  • نقش تجربه‌ی زیسته در فیلمسازی
  • فیلمسازی یعنی محدودیت، انتخاب و تصمیم
  • سینما بازی دشوارِ قشنگی است
  • جوگیر نشو رفیق!
  • انگیزه و مهارت در گروه فیلمسازی
  • رابطه‌ی حساس و ظریفِ کارگردان و بازیگر
  • راه‌های ورود به دنیای سینما؛ تحصیل یا تمرین و تجربه؟
  • با اصالت و صداقت تشنه‌ی یادگیری باش
  • راه‌های آمادگی برای فیلم‌ساختن
  • وحدت و تمرکز روی لحن و محتوا و فرم
  • ایجاد و حفظ کشش و گیرایی در فیلمسازی
  • اضطراب خلاقیت و شکستن قانون و قاعده
  • شادابی و ابتکار در کار با بازیگران
  • شیوه‌های انتخاب گرامر فیلم
  • تدوین، تجلی جادوی سینماست
  • مراقبت از خود و همکاران در فیلم
  • نقش و تاثیر آموزگاران سینمای ایران
شهرام مکری
نویسنده، کارگردان و تدوینگر
  • مقدمه و معرفی
  • داستان علاقه‌مندی به سینما
  • سینه‌فیلی و شکل‌گیری عشقِ سینما
  • چه‌گونه و چه‌موقع کار در سینما را شروع کنیم؟
  • تا جایی که ممکن است آماتور بمانید!
  • ابزارها و وسایل فیلم نمی‌سازد!
  • از تقلید در فیلمسازی نترسید!
  • سینمای ارزان؛ فیلم لو باجِت و بی‌بودجه
  • حضور در بازارهای جهانی: واقعیت یا دروغ؟
  • مخاطب اصلی نقد و تحلیل فیلم کیست؟
  • ایده‌ها از کجا می‌آیند؟
  • شیوه کار با گروه پشت صحنه
  • رابطه‌ی طراحی هنری و فیلمسازی
  • تجربه‌ی مشترک در نوشتن فیلمنامه‌
  • آدم‌های تاثیرگذار در زندگی و مسیر حرفه‌ای
  • استفاده از ایده‌ها و تاثیر فیلم‌های دیگر در مسیر فیلمسازی
  • سینه‌فیلیا و تاریخ سینما در فیلمسازی
  • یافتن مخاطبِ هدف در سینما: از فیلم خودت لذت ببر!
  • پیوند سینما و هنرهای دیگر
  • انعطاف در ایده و اجرا و بازیگر با توجه به بودجه و امکانات
  • الگوها و کلیشه‌های ژانر به عنوان نقطه‌ی آغاز فیلم
  • طراحی و کارگردانی در پلان‌سکانس
  • نمای پیوسته یا تدوین در فیلمسازی
  • شناخت و کارکرد موقعیت و جغرافیا
  • نسبت و تناسب کاراکترها با فضا و میزانسن
  • ترکیب فضا و لوکیشن با شخصیت‌ها در میزانسن
  • دشواری و چالش‌های اجرای نمای بلند پیوسته و فیلمسازی بدون کات
کیانوش عیاری
نویسنده و کارگردان
  • مقدمه و معرفی
  • اولین مواجهه با هنر و سینما
  • جرقه‌های عشق به سینما در کودکی
  • شروع فیلمسازی آماتوری در نوجوانی
  • سفارش یا نگاه شخصی در سینمای مستند
  • شروع فیلمسازی حرفه‌ای؛ تحقیق یا داستان‌گویی
  • فضای اجتماعی و مشاهدات روزمره برای سوژه‌یابی
  • راه‌کارهای فیلمسازی در شرایط جنگی!
  • ایده و اجرا در یک شب: تجربه‌‌‌ی نگارش و ساخت 'شبح کژدم'
  • سوژه‌یابی و پیداکردن شخصیت در زندگی روزمره
  • منابع الهام و اقتباس در سینما
  • منابع و شیوه‌های اقتباس ادبی برای سینما و تلویزیون
  • بودجه و سرمایه در فیلم کوتاه و تجربی از فیلم آماتوری گران تا حساب‌گری نفرت‌انگیز در فیلمسازی
  • شیو‌ه‌‌های انتخاب بازیگر در سینما
  • از ایده تا اجرا؛ ممیزی و نمایش 'خانه پدری'
  • رابطه منتقد و فیلمساز
  • نقش و تاثیر جایزه و تحسین جشنواره‌ها
  • شیوه‌های کارگردانی و اجرا در سینما
  • عادت‌های شخصی در نوشتن و کارگردانی: از خودکار بیک آبی تا کاغذ کاهی دو رو!
  • روش و سلیقه‌ی فیلمساز در انتخاب و هدایت بازیگر
  • خودنمایی زننده مقابل دوربین و پرهیز از نمایش هنر
  • نقش شاهکارهای سینمای ایران و جهان و بزرگان تاریخ سینما
  • انتخاب گروه و عوامل فیلمسازی
  • رابطه تدوین‌گر و فیلمساز
  • هر فیلم بازیگران خودش را می‌طلبد
  • انتخاب و معرفی چهره‌های جدید برای نقش‌های اصلی
  • انتخاب و معرفی چهره‌های جدید برای نقش‌های اصلی
  • سوژه‌یابی براساس اخبار و حوادث: از خبر کوتاه عمل پیوند قلب تا 'بودن یا نبودن'
  • ایده‌ها از کجا می‌آیند؟
مجید برزگر
نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و عکاس
  • مقدمه و معرفی
  • شروع آشنایی با هنر و سینما
  • جهان‌بینی، سلیقه و سبک شخصی
  • سینمای آماتوری و تجربه‌ی فیلم کوتاه
  • شروع فیلمسازی تجربی و آماتوری
  • چالش‌های ورود به سینمای حرفه‌ای
  • از طرح تا اجرا و نمایش فیلم
  • تداوم مسیر فیلمسازی و درس‌گرفتن از موفقیت
  • فیلمفارسی به روایت سهراب شهیدثالث!
  • لوکیشن، معماری شهری و فضاسازی
  • ایده‌ها از کجا می‌آیند؟
  • سرچشمه‌های ایده و منابع الهام در ادبیات
  • آموزه‌های اساسی از تاریخ سینما و فیلمسازان بزرگ
  • ورود سینما به ایران و پیشگامان سینما
  • درس‌های فیلمسازی در گام اول و الگوهایی برای درک جهان فیلم‌ها
  • جهان‌بینی، ارزش نگاه شخصی و شاعرانگی در سینما
  • استفاده از امکانات موجود به بهترین شکل
  • تجربه‌های الهام‌بخش در سینمای آلترناتیو جهان
  • تجربه تهیه‌کنندگی سینمای مستقل
  • عمق، اصالت و صداقت در فیلمسازی
  • فستیوال‌های جهانی و مدیریت فرهنگی

فرصتی برای تحقق رویای فیلم‌سازی شما

این فقط یک دورهٔ آموزشی نیست؛ یک تجربهٔ تحول‌آفرین است که شما را در مسیر تبدیل ایده‌هایتان به واقعیت همراهی می‌کند. اگر رویای فیلم‌سازی دارید و می‌خواهید آن را به واقعیت تبدیل کنید، اکنون زمان آن است که جرأت کنید و قدم اول را بردارید.

امکان خرید قسطی از دیجی پی ازکی وام
مهلت جشنواره: از تاریخ ۱۹ مهر تا ۱۱ آبان

00

:
روز

00

:
ساعت

00

:
دقیقه

00

ثانیه
قیمت دوره: ۹.۸۹۹.۰۰۰ تومان
تخفیف جشنواره نهال
قیمت در جشنواره: ۶.۹۹۹.۰۰۰ تومان

سوالات متداول

شما در این مسترکلاس در زمینه ایده‌پردازی، تبدیل ایده به فیلمنامه، آماده‌سازی پیش‌تولید، تیم‌سازی، کارگردانی در صحنه، تدوین، مذاکرات کلیدی در فرآیند تولید و اکران، تعامل با تهیه‌کنندگان برای حمایت از فیلم و همچنین نحوهٔ حضور موفق در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی آموزش می‌بینید.
این مسترکلاس نهایتا باعث می‌شود تا شما بتوانید از تمام آموزش‌هایی که تا کنون دیده‌اید در جهت ساخت و اکران یک فیلم بهره ببرید. بر اساس رویکرد اصلی این دوره، ساخت یک فیلم (حتی با وجود نقص و اشکال)، نسبت به انباشت مسائل نظری برتری دارد و نقش مهم‌تری برای تبدیل شما به یک فیلم‌ساز حرفه‌ای ایفا می‌کند.

خیر، شما می‌توانید از آموزش‌های این مسترکلاس بدون انجام پروژه پایانی استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که مدرک پایان‌ دوره، تنها به هنرجویانی تعلق می‌گیرد که تمرین نهایی دوره را انجام داده و نمره تمرین را دریافت کرده باشند.

بله. کارگردان دوره، فیلم‌های ارسالی را با دقت بررسی می‌کند و برای دانشجویان برتر، تمهیدات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. این تمهیدات شامل مواردی مانند جلسه منتورشیپ حضوری، مشاوره کتبی، دعوت به حضور در جشنواره‌های مختلف و … است.

یکی از موارد مهمی که اساتید «جرات فیلم‌سازی» به آن پرداخته‌اند تشکیل تیم است. شما با حضور در گردهمایی سالانه، علاوه بر استفاده از مشورت فیلم‌سازان برتر کشور، می‌توانید با سایر هنرجویان اینورس هم آشنا شوید، روابط خود را گسترش دهید و تیم‌ کاری خود برای ساختن فیلم‌های بعدی را تشکیل دهید. با شرکت در این مسترکلاس، شما به یک جامعه‌ فعال از فیلم‌سازان و حرفه‌ای‌های این صنعت دسترسی پیدا می‌کنید که می‌تواند فرصت‌های زیادی برای همکاری و پیشرفت فراهم کند.

بله. شما در این دوره یاد می‌گیرید که چگونه یک بسته کامل شامل فیلم‌نامه، بودجه‌بندی و پرزنتیشن برای جذب سرمایه‌گذار تهیه کنید. نکته ویژه درباره مسترکلاس جرات فیلم‌سازی این است که این راهنمایی‌ها با نگاه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران ارائه شده‌اند تا حداکثر کارایی را برای هنرجویان داشته باشند. در حقیقت مزیت اصلی جرات فیلم‌سازی، ایجاد تصویری شفاف و صریح از فضای فیلم‌سازی در کشور، فرصت‌ها، موانع و راهکارهای عبور از مشکلات است.

بله، این دوره به گونه‌ای طراحی شده که افراد با هر سطح از تجربه، بتوانند از آن بهره‌مند شوند و اولین فیلم خود را با اعتماد به نفس بسازند.