توضیحات دوره
حیوانات نه تنها جزء تفکیک ناپذیری از دنیای پیرامون ما را تشکیل میدهند بلکه انسان باید سعی کند در یافتن راهی به کمال خود را هرچه به آنها نزدیکتر و حتی جزئی از آنان بداند لذا با پرداختن هر چه بیشتر به الگوهای حیوانی به شناخت کاملتری از مقوله حیات و زندگی و دید بهتری از زنده بودن دست می یابیم. در این دوره هنرجو می تواند به ترکیب جالبی از ایده پردازی و الگو برداری در رابطه با طراحی کاراکتر حیوانات برسد. همچنین با مطالعه دقیقتر فرمهای حیوانی به طراحی بهتری از کاراکترهای انسانی نیز دست یابد. هرچند در دوره طراحی کاراکتر برای انیمیشن به تفکیک کاراکترهای انسانی و حیوانی نپرداختهایم ولی با توجه به گستردگی و میزان استفاده از کاراکترهای حیوانی در هنر انیمیشن، تصویرسازی، صنعت گیم و دیگر حوزههای مرتبط نیاز پرداختن به آن کاملا احساس می شود.
با توجه به اینکه پیش نیاز این دوره «طراحی کاراکتر برای انیمیشن» است، الگوهای تمرینی کلاس و وسایل مورد نیاز همانند همان کلاس یعنی مداد و کاغذ می باشد.
تیترهای کلی
طراحی کاراکترحیوانات/ طراحی کاراکتر حیوانات برای انیمیشن / طراحی فانتزی حیوانات
مخاطبین این دوره
دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاهها ، فارغ التحصیلان رشتههای گرافیک، نقاشی، انیمیشن، علاقه مندان به متحرک سازی، مدل سازی، ریگ، تصویر سازی، طراحی کاراکتر و صنعت گیم و هنرجویان هنرستانها و طراحان در شرکتهای تبلیغاتی و غیره مخاطبین این دوره خواهند بود.
اهداف دوره
این دوره به آموزههایی از طراحی و دیزاین کاراکتر مبتنی بر شخصیت و آناتومی حیوانات اهلی و وحشی میپردازد که هنرجویان بتواند:
1- با دستهبندی حیوانات مختلف و شناخت شباهتها و تفاوتها به الگوی جامعی از آناتومی حیوانات در طراحی ذهنی اشراف داشته باشند.
2- با استفاده از الگوهای رفتاری حیوانات به کاراکتریزیشن متناسب با نظیر انسانی دست یابند.
3- با توجه به پروداکشن دیزاین مورد نظر به فانتزی سازی فرمها مبادرت ورزند.
4- با تلفیق و خلاصه سازی المانها به ایجاد فرمها و الگوهای بدیع و خلاقانه در چهارچوبی زیباییشناسانه مبادرت ورزند.
خروجی دوره
در پایان این دوره ، دانشجو در زمینه طراحی کاراکتر حیوانات در الگوهای فانتزی، طراحی کاراکتر حیوانات در الگوهای نزدیک به واقعی، تحلیل و ارتباط کاراکتر با الگوهای انسانی متناسب، تحلیل حرکت و الگوهای رفتاری و حرکتی فانتزی تا رئال حیوانات، تلفیق و ایجاد الگوهای انتزاعی و فرا واقعی و کریچرهای حیوان مدار مهارت کسب کرده و می تواند با اسکچ و طراحی حسی مناسب و ایجاد و اضافه نمودن فرم های حجمی و آناتومیک در قالبی زیباییشناسانه احساس زنده بودن و حتی هم زاد پندارانه را در مخاطب –سفارش دهنده- بر انگیزد. کلاسها مبتنی بر دو پایه فرم و حس طراحی شدهاند یعنی به عنوان مثال ابتدا به یاد گرفتن طراحی یک گربه چاق (از رده گربه سانان و گونه پستانداران و شاخه مهرهداران) میپردازد و سپس با تحلیل حرکتی، رفتاری و روانشناسانه در قالبی زیبایی شناسانه به حس کاراکتر میپردازد و گربه چاقی که با ولع در حال خوردن بستنی است را در شکلی نزدیک به انسان تا نزدیک به حیوان طراحی میکند.
تیپ کلاس درسی
تدریس با دیدن تکالیف هنرجویان، راهنمایی و ویرایش کارهای آنها شروع میشود. کلاس با تدریس مبحث جدید ادامه مییابد. اجرای نمونه کار مدرس مرحله بعدی است و در مرحله پایانی هنرجویان به اجرای کار مبتنی بر درس فعلی میپردازند و همزمان مدرس نیز به اجرا و ویرایش کار هنرجویان.
محمد خیراندیش
• مدرس طراحی کاراکتر ، طراحی ذهنی ، مبانی انیمیشن و Storyboard / طراح کاراکتر - انیماتور | طراح کاراکتر | کارگردان انیمیشن