پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌های پساکرونا

سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌های پساکرونا

شنبه 7 تیر 99

شیوع کووید-۱۹ سرمایه‌داران را محتاط‌تر کرده است. طبق بررسی‌ها در ده کشور بزرگ اروپایی، تعداد معاملات پرریسک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تقریبا نصف شده است اما مبلغ این معاملات ۸ درصد رشد داشته است.



به این معنی که سرمایه‌گذاری‌های کلان همچنان ادامه دارد اما تعداد سرمایه‌گذاری‌های با مبلغ کمتر که مختص به شرکت‌های نوپا است، به شدت رو به کاهش است تا جایی که دو-سوم استارتاپ‌ها مدعی شده‌اند که تا ماه سپتامبر جاری دوام نخواهند آورد.

بنیان‌گذاران استارتاپ برای نجات کسب‌و‌کار خود به فکر راهی سریع‌تر و آسان‌تر برای جذب سرمایه هستند و بسیاری ابزار SAFE را ترجیح می‌دهند. شیوه‌ کار بدین صورت است که شخصی در استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کند اما از لحاظ مدیریتی، کنترلی بر شرکت ندارد. از طرف دیگر با افزایش ارزش استارتاپ و جذب سرمایه بیشتر، این فرد شامل تخفیفی برای خرید سهم خواهد بود.

در ابتدا شاید به نظر برسد که در این نوع قرارداد کنترل بنیان‌گذار بر شرکت حفظ خواهد شد اما در طولانی‌مدت و در بسیاری از حالات که ارزش استارتاپ رشد زیادی نداشته است، به مرور و با جذب سرمایه، میزان سهم بنیان‌گذار کم شده و به جایی می‌رسد که درصد مالکیت او به زیر نصف کاهش پیدا خواهد کرد و عملا کنترل خود بر شرکت را از دست می‌هد. البته در برخی شرایط نیز این مدل سرمایه‌گذاری به صورت «برد-برد» خواهد بود و دو طرف سود خواهند کرد.

به همین دلیل لازم است که صاحبان استارتاپ ها به صورت هوشمندانه از این ابزار استفاده کرده و با بررسی میزان تخفیف و فرمول محاسبه میزان سهام از ضرر دیدن خود جلوگیری کنند.