پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
گزارش معارفه دوره «Fashion Marketing»

گزارش معارفه دوره «Fashion Marketing»

سه شنبه 28 خرداد 98


معارفه دوره «Fashion Marketing» روز پنجشنبه، 23 خرداد، با حضور شیما اسماعیلی (مدرس دوره)، مدیر آموزش مدرسه فشن اینورس و علاقه‌مندان برگزار شد.


شیما اسماعیلی صحبت‌هایش را ابتدا با معرفی مختصری از خودش آغاز کرد. او دانش‌آموخته رشته مدیریت Fashion از دانشگاه Sapienza رم است، سال‌ها با برندهایی همچون Speedo، Pronovias، Fabi و Derimod همکاری داشته است و در دو سال اخیر بیشتر تمرکزش را روی بازار ایران گذاشته و با برندهای ایرانی همکاری کرده است.



پس از این معرفی، مدرس دوره به اهمیت رشته Fashion Marketing و نقش آن در صنعت بزرگ Fashion پرداخت و Fashion Marketing را قلب این صنعت نامید. Fashion Marketing درحقیقت چیزی است که Fashion را به‌عنوان یک صنعت در دنیا مطرح می‌کند. صنعتی که امروزه از بزرگ‌ترین و پردرآمدترین صنایع در دنیا است.


از ابتدای قرن بیستم و با تبدیل‌شدن Fashion به یک صنعت، زیرشاخه‌های بسیاری به آن افزوده شده است. گستردگی این زیرشاخه‌ها و پیشرفت مداوم آن‌ها، نیاز به تحصیل آکادمیک Fashion را بیش از پیش می‌کند. از همین رو تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا رشته‌هایی برای تحصیل در زمینه‌های مختلف Fashion دارند و Fashion Marketing در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در آن‌ها تدریس می‌شود.



دانش Marketing دانشی خارجی و تازه است. برای همین بسیاری از اصطلاحات آن در فارسی وجود ندارد. از همین رو از اولین مباحثی که در این دوره بررسی خواهد شد، اصطلاحات تخصصی حوزه Marketing است. شیما اسماعیلی در صحبت‌هایش علاوه بر این نکات، تاکید کرد که هدفش از ارائه این مبحث نه فقط آشنایی با اصطلاحات که درک آن‌ها و دیدن کاربردهای هرکدام در دنیای واقعی است.


در این دوره سپس تعاریف دقیقی از Fashion و Marketing مطرح خواهد شد. شیما اسماعیلی در توضیح این مباحث، از ذات متغیر Fashion گفت و آن را به‌عنوان تب‌ها و ترندهایی کوتاه مدت و متغیر معرفی کرد. سپس از تفاوت Marketing و تبلیغات گفت. او تبلیغات را به‌عنوان یکی از ابزارهای Marketing معرفی کرد و توضیح داد که در این دوره علاوه بر آشنایی با ابزارهای دیگر Marketing، نحوه استفاده از هرکدام آن‌ها در موقعیت‌های مختلف مطرح خواهد شد.


مدرس دوره سپس به بازار ایران پرداخت و از خلائی گفت که در بازار Fashion ایران وجود دارد. او مشکل اصلی بازار ایران را به دو دلیل ربط داد؛ اول دانش کم تولیدکنندگان و طراحان از Marketing و دوم دانش کم فعالان Marketing از Fashion. شیما اسماعیلی در ادامه توضیح داد: «Fashion Marketing یعنی ما اول به تمام لایه‌های مختلف و گسترده Fashion تسلط داشته باشیم. بعد Marketing را با تمام ابزارهایش بشناسیم. فقط در این صورت است که می‌توانیم آن چیزی که فلسفه یک برند است را طوری خلق کنیم تا کمترین ریسک را برای موفقیت داشته باشد.»


در این مسیر دو نگاه وجود دارد. در نگاه اول تمرکز روی طراحی است. این رویکرد که در ایران هم بسیار مرسوم است، به Marketing به چشم روشی تبلیغاتی نگاه می‌کند. یعنی طراح هر چیزی را که خواست تولید کند و بعد تبلیغات برای فروش به کمکش بیاید. نگاه دوم متمرکز بر Marketing است. یعنی یک تولیدکننده به نیاز بازار نگاه کند و با توجه به آن محصولی تولید کند که بتواند به‌راحتی به فروش برساند. در این دوره، نقاط ضعف و قوت این رویکردها بررسی می‌شوند و بعد راه‌حل سومی مطرح خواهد شد که اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا بر آن اساس کار می‌کنند.



شیما اسماعیلی سپس به توضیح ریز مباحث دوره پرداخت. در این دوره مباحثی همچون مطالعه رفتار مشتری، ابزارهای سنجش Marketing، Fashion Forecasting و Visual Merchandising مطرح خواهد شد و هنرجویان با انجام تمرین‌هایی به درک درستی از این مباحث خواهند رسید. او سپس صحبت‌هایش را این گونه به پایان رساند: «هدف اصلی من از طراحی این دوره، نه فقط آشنایی با این مباحث که استفاده از آن‌ها در عمل بوده است. در این دوره پس از مرور هر سرفصل، در بازار ایران درباره‌اش جستجو می‌کنیم و نمونه می‌آوریم. اشتباهات برندهای ایرانی را بررسی می‌کنیم و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را می‌بینیم و راه‌حل خودمان را ارائه می‌کنیم.»


در نهایت هنرجویان این دوره می‌توانند با توجه به تمام چیزهایی که در طول دوره تمرین کرده‌اند، تحقیقاتشان را انجام دهند، بازار هدف و محصول موردنظرشان را انتخاب کنند، استراتژی قیمت‌گذاری را تعیین کنند و با استفاده از تمام این‌ها به یک Marketing Plan جامع برسند. در انتهای دوره Marketing Plan هر هنرجو بررسی خواهد شد تا نقاط ضعف و قوت آن‌ مشخص شود. بعد با نمونه‌های موفق Marketing Plan مقایسه می‌شوند تا هنرجویان بتوانند به بهترین Marketing Plan ممکن برسند.



مخاطبان این دوره تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان بازاریابی و رشته‌های هنری مرتبط (مثل طراحی پارچه و لباس، طراحی صنعتی، نساجی و ...) و همچنین صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان فعال در زمینه مد هستند.


در صورتی که مایل به ثبت‌نام در این دوره هستید، به صفحه اختصاصی دوره «Fashion Marketing» در وبسایت مدرسه اینورس مراجعه کنید.