پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
معرفی کتاب «عکس و دیدن عکس»

معرفی کتاب «عکس و دیدن عکس»

سه شنبه 28 اردیبهشت 0

امروز به سبب امکانات گسترده‌ای که فناوری دیجیتال در دوربین‌های عکاسی و گوشی‌های تلفن همراه در اختیار همگان قرار داده، دیگر مرز روشنی بین عکاس و غیرعکاس دیده نمی‌شود. به واسطه این‌که تکنولوژی فرصت عکس‌برداری آسان، پرشمار و بی‌هزینه را به همگان می‌دهد، امکان سطحی، پیش پا افتاده و مبتذل شدن عکاسی نیز فراهم آمده است. به همین دلیل دانش یا دست‌کم سلیقه عکاسی داشتن، نه تنها می‌تواند از سقوط عکاس و عکاسی به سطحی شدن جلوگیی کند، بلکه می‌تواند آفریدن عکس خوب و دیدن آگاهانه عکس را نیز به همراه آورد. 


این کتاب تلاش می‌کند با توجه به همین موضوع، مسیر تازه در عکاسی و همین طور فهم عکس ایجاد کند. نویسنده در این کتاب همان‌طور که برای احساس، اندیشه و نگرش عکاسان ارزش و اهمیت فراوانی قائل شده، برای مخاطبان عکس نیز همین ارزش و اهمیت را معتبر شمرده و تلاش کرده به علاقه‌مندان عکاسی، علاوه بر نشان دادن مهارت‌های یک عکاس حرفه‌ای، عکس دیدن و فهم آن را نیز شرح دهد. 


در این کتاب برای هرچه روشن‌تر و گویاتر شدن فصول، حدود 500 عکس به کار گرفته شده و در هر سطری که موضوع یا مفهومی مطرح شده، عکس یا عکس‌هایی برای فهم بهتر موضوع به عنوان نمونه آورده شده است. 


در واقع در این کتاب نویسنده بر آن بوده که امکانات پرشمار خوانش و تفسیر و تاویل عکس را معرفی کند و به خواننده کتاب و بیننده عکس یادآور شود که با وجود اوست که عکس معنا و مفهوم و هویت می‌یابد. پس درست‌تر آن است که کتاب را دربردارنده راه‌هایی برای کشف شیوه‌های شخصی خوانش و تفسیر و تاویل عکس، بدانیم.


کتاب «عکس و دیدن عکس» به قلم یوریک کریم‌مسیحی نوشته شده و نشر بیدگل نیز آن را منتشر کرده است.