پربازدیدترین خبرها
نتیجه ای یافت نشد!
اقدامات کربن‌زدایی برندهای فشن برای حفظ محیط زیست

اقدامات کربن‌زدایی برندهای فشن برای حفظ محیط زیست

سه شنبه 28 مرداد 99

صنعت فشن در حال حاضر 10 درصد از سهم انتشار گاز کربن دی‌اکسید در جهان را به خود اختصاص می‌دهند و برندها برای حل این مسئله باید کاری فراتر از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌هایی مانند درخت‌کاری انجام دهند.


سال پیش برند محبوب دانمارکی، Ganni، با طرح اهداف توسعه پایدار ملل متحد همراه شد و هدفش آن بود که مجموعه لباسی تولید کند که در فرآیند آن کربنی انتشار نیابد و لباس‌ها بی‌کربن یا به اصطلاح «کربن‌خنثی» باشند. برای این کار لازم بود از کربن در فرآیند تولید استفاده نشود و یا حتی بهتر، به طور همزمان به از بین بردن گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر کره زمین کمک کند. این طرح همچنان در آزمایشگاه‌های Ganni ادامه می‌یابد.

نیکولای رفستروپ، بنیانگذار این برند، می‌گوید: «نباید بحثی در این باره وجود داشته باشد. به طور قطع باید تولیداتمان بدون کربن باشد. به نظرم این یک وظیفه اخلاقیست. البته از برندمان هم حفاظت می‌کند. اگر تا ده سال دیگر برندها نتوانند لباس‌های خود را بدون کربن تولید کنند، کسب‌وکارشان باقی نخواهد ماند.»



در حال حاضر تا 10 درصد از انتشارات گاز کربن دی‌اکسید جهانی به علت تولیدات صنعت فشن انجام می‌شود و پیش‌بینی شده است این انتشارات تا سال 2030 به 15 درصد خواهند رسید. به همین دلیل است که کربن همواره از موضوعات متداول منشور فشن ملل متحد و عهدنامه فشن گروه هفت به حساب می‌آید. هردوی این اتحادها می‌خواهند تا سال 2050 میزان گازهای گلخانه‌ایِ تولید انسان را به صفر برسانند.

اما برای نحوه اجرای این اهداف چالش‌هایی وجود دارد. آیا تنها کافی است که صنعت فشن تولیدات کربن خود را با سرمایه‌گذاری در طرح‌های کمک به محیط زیست متوازن سازد، یا لازم است خود را تغییر دهد و تولیدات کربن دی‌اکسید خود را کم کند؟


کربن‌خنثی بودن برندها به آن معنی است که هم در صورت امکان انتشار کربن خود را کاهش دهند و باقی رد پای کربن خود را با تأمین هزینه پروژه‌هایی از بین ببرند که هدفشان کربن‌زدایی اتمسفر در جایی دیگر است. اما کانون توجه برندها تاکنون عمدتاً مورد دوم بوده است و تلاش چندانی برای اصلاح فرآیند تولید لباس به عمل نیامده است. بسیاری می‌گویند انگار پول خرج می‌کنند تا لازم نباشد تغییری اساسی ایجاد شود.



لازم به ذکر است برندهای لاکچری در این باره پیشقدم بوده‌اند. سپتامبر سال گذشته، برند Gucci اعلام کرد می‌خواهد کربن‌خنثی شود. برند Burberry هم در فوریه 2020 نمایش فشنی بدون کربن اجرا کرد و این کار همراستا با هدفش برای آن است که تا سال 2022 تمام مصارف انرژی‌اش کربن‌خنثی باشند.

Sheep Inc. یک برند لباس‌های بافتنی نوظهور است که خود را «کربن‌منفی» می‌خواند، چرا که نه تنها سعی می‌کند میزان تولید کربن خود را متوازن کند، بلکه همچنین وعده داده است به ازای هر میزان کربنی که برای هر پلیورش انتشار می‌یابد، با فعالیت‌های خود ده برابر از کربن اتمسفر کم کند و بدین ترتیب تولید کربن خود را به رقمی منفی برساند. برای این کار با سه مزرعه پرورش گوسفند در نیوزیلند همکاری می‌کند که از روش‌های کشاورزی بازتولیدی استفاده می‌کنند که در حین آن اتمسفر کربن‌زدایی می‌شود.


بنیانگذار و مدیرعامل این برند، ادزارد وان در ویک می‌گوید: «کربن‌خنثی بودن کافی نیست. باید تأثیری مثبت برای محیط زیست داشته باشیم. می‌خواهیم به صنعت تولید لباس بگوییم این گامی است که در ادامه باید بردارند. می‌خواهیم ثابت کنیم مدل تولیدی وجود دارد که با آن می‌شود کربن‌منفی بود.»