Solid Drawing یا طراحی حجمی یکی از ۱۲ اصل انیمیشن دیزنی است که در کتابی منتشر شده در سال ۱۹۸۱ مطرح شده است. طراحی حجمی به طراحی یک کاراکتر سهبعدی دارای وزن، عمق و تعادل در فضای دوبعدی گفته میشود. دانستن اصول طراحی حجمی و داشتن مهارت طراحی برای هر طراح کاراکتری لازم است. یک انیماتور حرفهای با درک آناتومی سر و بدن، میتواند با تغییر کوچکترین جزئیات، حس و حال کاراکتر را عوض کند و ویژگیهای شخصیتی او را نشان دهد. انیماتورهای حرفهای در طراحی کاراکترهای باورپذیر از تکنیکهای طراحی حجمی استفاده میکنند.
در دوره آنلاین «طراحی حجمی کاراکتر» مدرسه اینورس، طراحی کاراکتر به دو بخش سر و بدن تقسیم شده است. در بخش سر، ابتدا به ساختار کلی میپردازیم، سپس روی چشم، فک و دهان، بینی، پوزه و گوش تمرکز میکنیم. در ادامه، دست، پا و تنه کاراکتر را بررسی و تحلیل میکنیم. سپس، نکاتی مانند سن کاراکتر، جنسیت و انواع فرم بدن و نهایتا شخصیت او را مورد بحث قرار میدهیم. در پایان به زیباییشناسی کاراکتر میپردازیم. این دوره تمرینمحور است و تکمیل تمرینها تنها راه کسب مهارت در طراحی حجمی و القای احساسات و ویژگیهای شخصیت از طریق طراحی کاراکتر است.