عضویت شما در سایت مدرسه اینورس با موفقیت انجام شد!
جهت ادامه فرآیند بر روی دکمه "ادامه" کلیک کنید.
ورود شما به سایت مدرسه اینورس با موفقیت انجام شد!
جهت ادامه فرآیند بر روی دکمه "ادامه" کلیک کنید.
کارگاه
کارگاه نقد و بررسی: استخوان و فولاد
فرشید پارسیکیا در این برنامه ابتدا به سراغ محتواهای تصویری غالب در فضای مجازی میرود. با این مقدمه شرح مختصری از وضعیت انسان امروز با توجه به حجم تصاویر و محتواهای پیرامونش خواهد داد. سپس به سراغ چند کمپین تبلیغاتی معروف میرود و با تشریح و نشانهشناسی اتفاقات درون کمپین به بررسی روشمند ایدهپردازی آنها میپردازد. او در انتها از لزوم وجود چنین کمپینهایی در ایران خواهد گفت.
فرشید پارسیکیا برای آثارش موفق به کسب افتخارات و جوایز مختلفی شدهاست، که از جملهی آن میتوان به جایزهی پوستر پنجاهمین سالگرد فونت هلوتیکا در آلمان اشاره کرد.
گردآوری نمایشگاه "تهران، غیر رسمی" نمایشگاه عکس یوریک کریم مسیحی -۱۳۹۶-
گردآوری نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است ۱" (توان دوست داشتن و دوست داشته شدن) ۱۳۹۶
گردآوری نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است ۱" (توان گریستن از سویدای جان) ۱۳۹۶
گردآوری نمایشگاه «تهران، شهر بی دفاع»-گالری دنا- ۱۳۹۴
گردآوری نمایشگاه "تهران غیر رسمی" نمایشگاه آثار یوریک کریممسیحی در گالری دنا - ۱۳۹۶
گردآوری نمایشگاه گروهی عکس "خاورمیانه زیبا " "Beautiful Middle East" گالری کتابخانه مرکزی گوتنبرگ/ سوئد - ۱۳۹۶
فرشید پارسیکیا ، زادهی ۱۴ خرداد ۱۳۶۱ تهران، هنرمند، مدرس، طراح و نویسندهی حوزهی فرهنگ و هنر است.
وی یکی از چهرههای مهم نسل پنجم طراحان گرافیک ایران است که در حوزهی طراحی نشریات، پوستر، تبلیغات، پژوهش و آموزش گرافیک فعال و پرکار است.
او همچنین مدیریت فصلنانهی پشتبام، گالری دنا و مدیریت هنری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، و انجمن نقاشان ایران و همچنین مدیریت هنری نشریهی چیستا و استودیو پارسی را در کارنامهی خود دارد.
==همکاری با نشریات و گروههای فرهنگی- هنری==
مدیر مسئول، صاحب امتیاز و سردبیر فصلنامهی "پشت بام" - ۱۳۹۷
مدیر هنری نشریه پاراگراف / 1377 تا 1393
مدیر هنری نشریهی چیستا / 1379 تا 1382
مدیر هنری نشریه دانش و مردم/ 1380 تا 1382
مدیر هنری حوزه هنری سیستان و بلوچستان / 1380 تا 1383
مدیر هنری | نشریه لیکو / 1381 تا 1388
مدیر هنری | نشریه سپنتا / 1381
مدیر هنری انتشارات توس و جوانه توس / 1382 تا 1392
مدیر هنری شرکت نیکتا پرداز پویش / 1382 تا 1383
مدیر استودیو پارسی / 1382 تا امروز
مدیر تبلیغات آژانس مسافرتی ققنوس / 1383 تا امروز
مشاور تبلیغات و مدیر هنری آژانس مسافرتی سیب / 1387 تا 1388
مدیر هنری نشر پژواک کیوان / 1387 تا 1390
مدیر هنری نشر پژواک فرزان / 1388 تا 1390
مدیر هنری نشریه دانش و مردم / 1389 تا 1391
مدیر هنری گروه تیاتر آو / 1389 تا 1391
مدیر تبلیغات شرکت ارسان درمان اندیش / 1388 تا امروز
مدیر هنری نشریه نافه / 1393 تا 1394
مشاور تبلیغات محصول پروزت (سینالکو) آلمان / 1392 تا 1393
مشاور تبلیغات و مدیر هنری شرکت کشاورزی هامون / 1392 تا 1394
مشاور تبلیغات و مدیر هنری شرکت کشاورزی یسال / 1392 تا امروز
دبیر نمایشگاه صد آگهی (خانه هنرمندان ایران) / 1391
دبیر جشنواره اسب های بالدار (خانه هنرمندان ایران) / 1393
مدیر هنری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران/ 1394
کتاب ۱۰۰ آگهی مطبوعاتی - 1392- انتشارات ایده خلاقیت. این کتاب در حیطهی تاریخ گرافیک تبلیغاتی و آگهی جراید، تالیف شده و همچنین اطلاعاتی در باب طراحان و آژانسهای تبلیغاتی از سال 1305 تا 1357 در خود دارد. این کتاب اولین پژوهش در حیطهی تاریخ گرافیک تبلیغاتی ایران است.
کارگاه Artist Talk: در مسیر دیزاین
در این برنامه هما دلورای ابتدا به معرفی کوتاهی درباره خود و حوزه فعالیتش خواهد پرداخت. سپس مراحل و فرایند شکلگیری چند نمونه از پوسترها و پروژههای هویت دیداری را از بین کارهای اخیرش شرح داده و همراه شرکتکنندگان مسیر طراحیشان را طی خواهد کرد. این مسیر شامل شرح کوتاهی از پروژه، دستورکار و نیاز کارفرما، مراحل تحقیق قبل از ایدهپردازی، نحوه ایدهپردازی، روش مناسب برای توسعه و انتقال آن و اجرا و نهاییکردن کار در نرمافزار خواهد بود.
شما در این رویداد با شیوه ایدهپردازی برای یک موضوع و نحوه اجرا و ارائه آن در قالب یک پروژه طراحی گرافیک آشنا خواهید شد.
نمایشگاه انفرادی با عنوان «هفت پیکر»، گالری پروژههای آران، ۱۳۹۶/ نمایشگاه گروهی مجموعه آثار روی کاغذ و چاپ سیلک و دیجیتال، گالری پروژههای آران، ۱۳۹۶/ نمایشگاه گروهی آرتیستبوک «چاپ و مولتیپلهای مدرن و معاصر ایران»، وی گالری، ۱۳۹۶/ نمایشگاه گروهی آرتیستبوک «کتاب خانه است»، گالری پروژههای آران، ۱۳۹۵/ نمایشگاه گروهی آرتیستبوک « (In)discernible (Ir)regularities»، AGA LAB، آمستردام، ۲۰۱۶/ نمایشگاه
طراح گرافیک آزاد از سال ۱۳۸۳ و هنرمند تجسمی از سال ۱۳۸۹ تا کنون، عضو شورای سردبیری کارگاه دبیره، دفتری در خط و زبان فارسی ۸۶-۸۸ و همکاری به عنوان مدیرهنری و طراح گرافیک با آژانسها، استودیوها، ناشران، گالریها، هنرمندان و مراکز فرهنگی و هنری داخلی و خارجی
سخنرانی دربارهی آثار در دانشگاه LAU (لبنان)، ۲۰۱۴ و ESA Saint-Luc (بلژیک)، ۲۰۱۵/ دانشگاه هنر زنجان، ۱۳۹۱ / دانشگاه هنر تهران، ۱۳۹۰
برگزاری ورکشاپ طراحی پوستر با عنوان«Beirut; through a typographic illustration » در دانشگاه LAU (لبنان)، ۲۰۱۴/ برگزاری ورکشاپ طراحی پوستر با عنوان«Re-think and Re-create» ESA Saint-Luc (بلژیک)، ۲۰۱۵ / برگزاری ورکشاپ در سالانهی هنرهای شهری تهران«بهارستان»، ۱۳۹۵/ برگزاری ورکشاپ پوستر با عنوان «مشاهیر ایران» نهمین جشنوارهی هنرهای تجسمی رضوی، ۱۳۹۱، دانشگاه هنر شیراز / برگزاری ورکشاپ با عنوان «گره، نقش پترن در طراحی گرافیک» در دانشگاه هنر یزد، ۱۳۹۰
عضو هیئت داوران دوسالانهی Golden Bee، روسیه، ۲۰۱۸/ عضو هیئت داوران هفتمین جشنواره نقش تنپوش، طراحی بر روی تیشرت ۱۳۹۸/ عضو هیئت داوران نمایشگاه بینالمللی Turn A Light On، مکزیک، ۲۰۱۸/ عضو هیئت داوران جشنوارهی پوستر فیلم کوتاه نهال ۱۵، ۱۳۹۷ / عضو هیئت داوران نمایشگاه بینالمللی پوستروریسم، لهستان، ۱۳۹۶/ عضو هیئت داوران دوسالانهی بینالمللی پوستر اکوادور، ۲۰۱۶/ عضو هیئت داوران فراخوان طراحی پوستر نمایش «این یک پیپ نیست»، ۱۳۹۶/ عضو هیئت داوران «Poster for Tomorrow»، فرانسه، ۲۰۱۴/ عضو هیئت داوران ششمین جشنوارهی پوستر خلیج فارس، ۱۳۹۵/ عضو هیئت داوران سالانهی هنرهای شهری تهران«بهارستان»، ۱۳۹۵ / عضو هیئت داوران جشنوارهی هنرهای تجسمی رضوی، ۱۳۹۳/ عضو هیئت داوران «Poster for Tomorrow»، فرانسه، ۲۰۱۱/ عضو هیئت داوران جایزهی «روزی روزگاری» طراحی جلد کتاب، ۱۳۸۹
کارگاه Lecture: تکنولوژی دیجیتال در گرافیک دیزاین تجربی (XGD)
سودابه صالحی در این گفتگو ابتدا تعریفی از گرافیک دیزاین تجربی ارائه میدهد. سپس راجع به گرافیک دیزاین محیطی و دلایل تبدیل آن به گرافیک دیزاین تجربی میگوید. بعد به تأثیرات تکنولوژی دیجیتال بر دگرگونی گرافیک دیزاین محیطی میپردازد. در آخر هم مختصری از حیطههای جدید این رشته خواهد گفت و بازارهای کار مرتبط با آن را بر خواهد شمرد.
کارگاه Artist Talk: صفر تا صد طراحی «قلم واضح»
رضا بختیاریفرد در این گفتگو دنبال نشاندادن ابعاد و زیروبم یک پروژه طراحی قلم است. «قلم قرآنی واضح» بهعنوان نمونه برای این کار انتخاب شده است. او ابتدا به شرح مسئله و نیاز کارفرمای این قلم میپردازد. سپس روند ایدهپردازی و تدوین بریف توسط گروه طراحی را شرح خواهد داد. بعد فرایند طراحی با دست و شکلگیری ساختمان قلم را نشان میدهد و به سراغ مراحل طراحی و تولید آن در نرمافزار میرود. در انتها ویژگیهای قلم طراحیشده را بر خواهد شمرد و از اهمیت بریف در جهتگیری یک پروژه دیزاین خواهد گفت.
شما با شرکت در این رویداد با حرفه طراحی قلم دقیقتر آشنا میشوید و پیچیدگیهای آن را از نزدیک میبینید. همچنین به نقش و اهمیت بریف در جهتگیری یک پروژه پی خواهید برد.
کارگاه Performance: هنر حل مسئله
در این برنامه آرین اوهانیان ابتدا با این پرسش شروع خواهد کرد که چرا امروزه شرکت های بزرگ و پیشرو، بیش از پیش از نوع نگاه و نحوه تفکر دیزاینرها در حل مسایل و مشکلات سازمان خود بهره می گیرند؟ از میان این صحبتها به بازتعریفی از مفهوم دیزاین خواهد رسید. سپس فرایند دیزاین را به طور کامل شرح داده و از دستاوردهایی خواهد گفت که با این نوع نگاه به دیزاین میتوان به آن رسید.
همکاری با شرکتهای «Broil king» و «Montigo» کشور کانادا در نقش مدیر خلاقیت
همکاری با شرکت «Schreurs» کشور هلند در نقش مدیر هنری
همکاری با «Prophoto studio» کشور ارمنستان در نقش مدیر هنری
راه اندازی و مدیریت واحد دیزاین و خلاقیت شرکت «همکاران سیستم»
موسس و مدیر دیزاین استودیوی «D mind»
کارگاه Talk: طراحی برای تغییر رفتار
شروین مشایخ در این برنامه ابتدا به سراغ نحوه تصمیمگیری انسان میرود. او این باور را به چالش میکشد که «انسانها موجوداتی منطقی هستند و اکثر تصمیمهایشان بر اساس فکر و منطق است». از این طریق به سراغ ذهن، ترفندهای آن و تاثیرش بر تصمیمگیریهای ما میرود. بعد به این میپردازد که یک طراح با درنظر گرفتن روشهای تصمیمگیری مخاطبانش چگونه میتواند به ساخت یک تجربه دلنشین برای آنها کمک کند. سپس به تکنیکهایی در طراحی تجربه کاربری اشاره میکند.
این رویداد با صحبت کوتاهی از عرفان آذرمسا، مسئول برگزاری رویدادهای مدرسه اینورس آغاز شد. وی به تفاوت سومین هفته هنرهای دیجیتال با دورههای قبل اشاره کرد.
برنامه «استخوان و فولاد» با ارائه «فرشید پارسیکیا» آغاز شد.
فرشید پارسیکیا صحبت خود را با مهمترین جریان روشنفکری ایران که آن را دوره مشروطه نامید شروع کرد و عوامل تاثیرگذار بر آن را شرح داد.
وی اسنادی از روزنامه وقایع الاتفاقیه، شرف، صوراصرافیل و اطلاعات را به نمایش گذاشت و در ادامه از ورود لانوتایپ به ایران گفت.
در ادامه در رابطه با محدودیت جراید در عصر پهلوی صحبت شد و نمونههایی از آگهیهای روزنامه اطلاعات نمایش داده شد.
فرشید پارسیکیا اولین موسسه تبلیغاتی ایران را «کانون آگهی زیبا» معرفی کرد و نمونهکارهای آنها را به نمایش گذاشت.
فرشید پارسیکیا از شروع کمپین سازی در ایران با هدف جذب مشتری در بلندمدت گفت.
پس از آن به بررسی روند تبلیغات از دهه شصت تا نود پرداخت. وی در انتها ویدئویی از کمپین معروف استخوان و فولاد را به نمایش گذاشت.
برنامه «استخوان و فولاد» با ارائه «فرشید پارسیکیا» به پایان رسید.
برنامه «در مسیر دیزاین» با ارائه «هما دلورای» آغاز شد.
هما دلورای پس از معرفی خود و شاخه فعالیتش، به معرفی یکی از پروژههای پیشین خود پرداخت.
وی به چالشهای این پروژه اشاره کرد و از خواستهها و نیازهای کارفرما صحبت کرد.
چگونگی توسعه ایده در این پروژه توضیح داده شد و مراحل اجرای کار بصورت تصویری نمایش داده شد.
در ادامه بخشهایی از پوستر طراحی شده، برای بررسی دقیقتر در سایز بسیار بزرگ به نمایش گداشته شد.
هما دلورای بررسی پروژه دیگری را آغاز کرد و پروسه جمعآوری منابع تصویری و فرآیند دیزاین آن را نیز توضیح داد.
تمامی منابع تصویری جمعآوری شده پروژه با جزئیات نمایش داده شد و درباره هریک از آنها و دلایل انتخابشان توضیحاتی ارائه شد.
برنامه «در مسیر دیزاین» با ارائه «هما دلورای» به پایان رسید.
برنامه «تکنولوژی دیجیتال در گرافیک دیزاین تجربی (XGD)» با ارائه «سودابه صالحی» آغاز شد.
سودابه صالحی صحبت خود را با ضرورت موضوع انتخابی خود آغاز کرد. رشد سریع تکنولوژی، تغییرات شدید رشته طراحی گرافیک در طی سالهای اخیر، کمرنگ شدن برخی از حیطههای طراحی گرافیک سنتی، رشد بینارشتهایها و ایجاد حوزههای جدید برخی از دلایل وی بودند.
در ادامه چیستی طراحی گرافیک تجربی (XGD) و سابقه شکلگیری آن از طراحی گرافیک محیطی تا آنچه که امروز شناخته میشود را شرح داد.
وی حیطههای گوناگون XGD را معرفی کرد.
در ادامه تاثیر رشد تکنولوژی در گرافیک دیزاین تجربی (XGD) مورد بررسی قرار گرفت و در رابطه با سیستمهای دارای محتوای پویا صحبت شد. وی گرافیک دیزاین تجربی را تلفیقی از محتوا و مهندسی معرفی کرد.
سودابه صالحی با نمایش ویدئویی چرایی دیزاین تجربی را مشخصتر ساخت.
در ادامه از نیازهای این حوزه نظیر تشکیل تیم کاری، پیداکردن فرمت جدید برای ارائه محتوا
و فهم فیزیکی صحبت شد.
وی دستهبندیها و تکنیکهای مطرح گرافیک دیزاین تجربی را بررسی کرد و چگونگی انتخاب تکنیک را مشخص ساخت.
سودابه صالحی از ملزومات آغاز به کار در این حوزه گفت و سپس درباره استراتژی محتوا و چرخه محتوا صحبت کرد.
وی با هدف انتقال هرچه بهتر مفاهیم، چندین Case Study را انجام داد.
برنامه «تکنولوژی دیجیتال در گرافیک دیزاین تجربی (XGD)» با ارائه «سودابه صالحی» به پایان رسید.
بخش اول «روز Graphic Design» به پایان رسید.
بخش دوم «روز Graphic Design» تا لحظاتی دیگر آغاز خواهد شد.
برنامه «صفر تا صد طراحی قلم واضح» با ارائه «رضا بختیاری فرد» آغاز شد.
رضا بختیاریفرد در ابتدا اهداف و نیازهای سفارشدهنده فونت واضح را معرفی کرد و از پروسه تحقیقات برای فونت گفت.
وی از واضحسازی بریف و رسیدن به فاکتورهای اصلی فونت گفت و اهمیت برخی از نکات در ایرانیپسند کردن فونت را مشخص ساخت.
در ادامه به چالشهای طراحی این فونت از جمله اعراب و استثناهای قرآنی اشاره شد.
برنامه «صفر تا صد طراحی قلم واضح» با ارائه «رضا بختیاری فرد» به پایان رسید.
برنامه «هنر حل مسئله» با ارائه «آرین اوهانیان» آغاز شد.
آرین اوهانیان در ابتدا سه تخصص کلیدی لازم برای یک طراح گرافیک، یعنی تصویرسازی، عکاسی و دیزاین را معرفی کرد. وی از این سه مورد به عنوان کلیدی برای ورود به دنیای Commercial Art یاد کرد.
وی در ادامه اهمیت دیزاین را بر اساس آمار سرچ در گوگل بالاتر اعلام کرد و پس از آن آماری از وبسایت Inter Brand را نمایش داد.
آرین اوهانیان با ارائه مثالهایی حقیقی از فعالیت و نوع برخورد شرکتهایی چون اپل و پپسی، میزان اهمیت یک دیزاینر و موضوع دیزاین در یک سازمان را مشخص ساخت.
پس از آن به چهبودن یا چهنبودن دیزاین پرداخت و از ریشه واژه آن گفت.
در ادامه در رابطه با Design Thinking و دیزاین انسان محور صحبت شد.
وی در بخش دیگری چگونه فکرکردن یک دیزاینر و ویژگیهای شاخص دیزاینرها نظیر تفکر نوآورانه، تفکر تمام مغز و تفکر غیر خطی را معرفی کرد.
آرین اوهانیان نکات مهم مرتبط به پنج گام اصلی پروسه دیزاین، یعنی همدلیکردن، تعریف درست مسئله، ایدهپردازی، نمونهسازی و آزمایشکردن را مورد به مورد شرح داد.
در ادامه از ضرورت یادگیری زبان مشترک با کارفرما و فاصلهگیری از تفکر آرتیستیک صرف برای طراحان گرافیک صحبت شد.
در انتهای این برنامه افراد سوالات خود را از ارائهدهنده پرسیدند و بخشی از زمان به پرسش و پاسخ اختصاص داده شد.
برنامه «هنر حل مسئله» با ارائه «آرین اوهانیان» به پایان رسید.
برنامه «طراحی برای تغییر رفتار» با ارائه «شروین مشایخ» آغاز شد.
شروین مشایخ صحبت خود را با بررسی دو سیستم از ذهن انسان آغاز کرد. سیستم یک، به عنوان سیستمی سریع، ناخودآگاه، اتوماتیک، احساسی و سیستم دو، به عنوان سیستمی آهسته، آگاه، منطقی و دارای قدرت استدلال.
وی از سوگیری پیشفرض و انتخاب از میان چند گزینه صحبت کرد و سپس از تاثیر گزینهها بر تصمیمگیری مخاطب گفت.
وی در ادامه از قدرت انتخاب بیشازحد و تله انتخاب صحبت کرد.
شروین مشایخ در بخشی دیگر از ترس از دستدادن که بسیاری از شبکههای اجتماعی بر پایه آن ایجاد شدهاند گفت و مثالهایی را در رابطه با آن ارائه کرد.
وی در بخش پرسش و پاسخ پایانی، در پاسخ به سوال یکی از شرکتکنندگان در رابطه با معرفی منابع بیشتر، دو کتاب Misbehaving و Nudge را معرفی کرد.
برنامه «طراحی برای تغییر رفتار» با ارائه «شروین مشایخ» به پایان رسید.
در انتهای روز اول هفته هنرهای دیجیتال مدرسه اینورس، عرفان آذرمسا، مسئول برگزاری رویدادهای مدرسه اینورس بر روی صحنه حاضر شد و از اسپانسرهای برنامه تشکر کرد.
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه
کارگاه